Assalamualaikum,

Saya tak pasti statement saudara ini ditujukan pada siapa. Pada saya kah?

Berkenaan dengan kenyataan saudara iaitu "berapa banyak yang kita lakukan? " seandainya saudara tujukan kepada saya, ingin saya memaklumkan bahawa jika saudara meneliti tulisan-tulisan saya, saya selalu menekankan bahawasanya, realiti yang ujud di depan mata kita yang mengandungi seribu kisah pahit-manis tidak akan dapat diubah, dibaiki hanya dengan mengadap PC atau berjuang di internet.

Di alam maya, kita berkenalan dengan satu sama lain dan ujud secara 'virtual'. Hakikatnya, ada kerja atau aktiviti lain yang dibuat, yang bukan sekadar menaip. Dakwah di internet ini seumpama melontar bom dari udara - kita tidak pasti adakah ia mengenai sasaran. Justeru dakwah one-to-one itu yang difokuskan, sebagaimana yang dirintis oleh Rasulullah di rumah Arqam (Dar al-Arqam) semasa tahapan awal dakwah baginda.

Sebagai peringatan kepada diri saya sendiri juga, untuk memastikan kita dapat melaksanakan Islam secara keseluruhan, kuasa politik itu perlu ada kerana kealiman seseorang tidak memberinya authority untuk melaksanakan hukuman potong tangan kepada pesalah mencuri.

Walaubagaimanapun, the question is, what sort or what kind of politics we are talking about? Adakah politik sebagaimana yang kita nampak realitinya di bumi Islam Hadhari ini atau pun politik (siyasah) yang pernah diperjuangkan oleh Nabi Muhammad serta Khulafa' ar-Rasyidin?

Maaf jika kasar bahasa.