Assalamualaikum,
Saudari Noorize,

Atas kapasiti sebagai seorang wanita muslim yang kasihkan muslimat yang lain, saya ingin meminta saudari mengkaji semula tudung yang saudari hendak jual iaitu tudung bawal. Sepengetahuan saya yang suka melilau di Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Bonus, saya dapati tudung bawal tidak menepati ciri-ciri tudung yang disebut di dalam surah anNur ayat 31 iaitu khamar. Tudung bawal adalah sejenis species tudung yang nipis, jarang. Ia menampakkan leher dan rambut pemakai, jika dia tidak memakai anak tudung. Akibatnya, rambut berceracak keluar. Yang pendek pula, tidak tutup bahagian belahan baju (juyub) - defeat the purpose of wearing the tudung.

Saya sebenarnya suka melihat muslimat menjadi usahawan krn selain financially independent, boleh kukuhkan ekonomi keluarga, membantu orang lain dan jauh dari sikap meminta-minta tetapi kita tidak boleh lari dari menjalankan kewajipan iaitu mematuhi hukum syarak. Tudung bukan sesuatu yang kita pakai di rumah kecuali ada non-mahram dan mahram muaqqat (mahram sementara). Jadi, biarlah muslimat yang mengenakannya melaksanakan kewajipan itu dengan sempurna, bukan asal tutup kepala - sebagaimana yang difahami sesetengah pihak.

Juallah tudung lain yang bukan bawal nipis tu. Kalau yang lerang 45 inci dan 60inci dan tidak nipis, warna bukan mcm uniform sami buddha dan berkilat yang tak sesuai dengan keperibadian muslimah, saya pun sanggup. Saya serius ni. Kalau ada, boleh email saya secara peribadi.

Wassalam.