Saudaraku;

Maaf pernyataanku pendek (harap sabar untuk membaca),

Jangan kerana marahkan nyamuk kelambu di bakar,
Pesan Orang tua,

Berperanglah pada Jalan Allah dalam satu Saf seperti Banguanan yang tersusun kukuh,
Pesan ALLAH,

Ummati, Ummati,
Pesan RasuluLlah,

Hanya dalam 10tahun dalam dakwah;
Aku kesah bila tika Afghanistan di robek, Ulamak ku Diam,
Ketika Farish Nor mendustai Nabi, kita membisu,
Tika Acheh berlumur darah dengan GAM dan TNI, kita bisu sehingga Tuhan menjemput mereka kembali dengan Tsunami tuhan,
Tika Krisek dan Tak Ba di ratah, hingga kini kita gagal memberi Keadilan,
Tika Palestina terus menerus dikasi, kita hanya boleh menyampaikan kesedihan,
Tika Artikel 11 mencabar Islam, mereka masih mendebat Talqin dan Qunut di Hidayahnet,
Tika SIS dan sistersnya mengadu Domba ke UN, menghenyak UUKA, kita masih tersimpul malu di balik kerudung malu bersiul lagu Siti Khadijah,
dan kita buat-buat tahu tentang masalah mat rempit, dadah, minah lap top dan usb, penganut silkkhannas, di kuliah-kuliah di universiti, kertas kerja yang tidak bekerja dan hentakan meja di ceramah maghrib dan ratib subuh,

Namun aku rasa itu hanya ujian tuhan,
Menguji insan yang mencuba-cuba jalan dakwah,
Jangan marahkan Nyamuk kelambu di Bakar;
Mungkin NasruLlah hi wal Fath bukan lagi milik kita,

Sabarlah temanku, jalan dakwah ini masih jauh,
Pulanglah pada umatmu, dalam keadaan tersusun kukuh,
Penuh tertib dan Haraqie,

ILHAM
PUM PP