Assalamualaikum warahmatullah...

Dapat dari group lain. Sebuah cerita yang menarik. InsyaAllah boleh
memberikan kesedaran...

Wassalamualaikum warahmatullah...
-Abu Naqibah-

Salam kepada  semua,

System kat ofis aku down - 2.30am and aku still kat ofis.  Sementara tunggu
system up balik, aku nak share something interesting  happened to me last
nite kat ofis.

Semalam, aku stay back macam biasa  utk habiskan keje. Tgh duk lepak-lepak
benti rehat sekejap, datang sorang  pak gad nih. Indian age dalam 50+ tapi
still kuat coz dia dulu secret  service utk kerajaan Sarawak. Body guard aa
kira. Dia pon maybe tgh boring  coz kitorg dorang je yg ada kat floor nih.
Dia dtg borak - and aku layan  la macam biasa. Then suddenly dia tanya gaji
aku. (uikss.. apsal lak nih?)  Then aku cakap la, adala sikit-sikit lepas
utk diri sendri and family. (takut  gak dia nak pow ke or mintak duit
ker...) Then dia tanya, ada bagi kat mak  aku dak.. aku kata la ada...
bapak? (aku diam kejap coz aku mmg tak kasik kat  bapak aku - aku only
kasik kat mak aku and assuming dia sbg finance  minister akan distribute la
duit-duit tu ke mana-mana channel yg sepatutnya). Then dia tanya lagik.

Aku pon slowwwwwwww jer jawab... tak. Dia pon cakap  kenapa tak and aku pon
explain la why. Then dia cerita, "u tau ka, bila u  kasik sama u punya
bapak, dia punya rasa lain u tau ka... Saya sbg bapak aaa,  bila anak kasik
saya wang aaaa, saya rasa satu macam punya lain." aku pon  dengar jer la...
then mata dia berair... Dia kata bila anak dia kasik duit dekat dia, "I
felt like im flying in the sky!" Masa dia cerita tu, siap  dia cakap
"sekarang saya cerita pon aaaa, bulu roma saya sudah naik, rasa satu macam
laaa..." Aku pon teros tingat kat bapak aku. Tho dia masih ada  and still
makan duit pencen, aku terpikir yg aku tak penah kasik duit direk kat dia.
Dan tiba-tiba aku pon sebak rasa macam nak nangis bila teringat  kat bapak
aku. Dulu masa dia kerja, dia selalu kasik duit kat aku masa aku belajar.

Skang aku dah keje dan dia tak, kenapa laaaa aku tak hulur  sikit kat dia.
Aku rasa yg aku dah bagi kat family cukup - tapi tidak! Gad tu tgk kat mata
aku and cakap "u kasik u punya mak, lain cerita. tapi  kalau u kasik u
punya bapak wang aaa.. dia misti rasa happy. Saya mula  dapat wang dari
anak aaa, walaupun saya ada gaji aaa.. saya nangis. Nangis  gembira u tau!
Itu malam saya tableh tido. U ada wang, u kasik la sama u  punya bapak
direk. Nanti u tgk apa dia rasa. Tada-tada wang, 50 suda cukup."

Malam tu aku sedih, dan gembira. Sedih sbb tingat kan kesilapan aku dan
gembira sbb aku dapat dua pengajaran dekat sinih. Yg pertama, walau siapa
pon kita, dengarlah nasihat org-org di "bawah" kita.  Kadang-kala, nasihat
itu menjadi suatu yang amat berguna. Dan yang kedua, sayangilah bapa anda.
Hulurkan lah sedikit wang hasil penat lelah kita  itu. Tak dapat banyak,
sedikit pon tidak mengapa.

Kepada yang masih mempunyai bapa, sayangilah mereka sepenohnya. Peluk erat
dan berikan satu senyuman istimewa buatnya. Kepada yang tiada, hadiahkanlah
bacaan al-fatihah serta panjatkanlah doa semoga arwah dicucuri rahmat dan
ditempatkan  bersama para mukminin.

iDa FaZLiNa^^ Md TaHiR
MuAr......

Recommended sites: