Assalamualaikum,

dalam apa jua keadaan, apabila ada perselisihan pandangan maka yg terbaik
kita kembali kpd Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw. Bagaimanakah cara yg
diajar oleh islam bagi mengeratkan ukhwah ketika sholat.

Dari sebuah hadith riwayat Abu Daud rh yg antara lain bermaksud " Lurus dan
rapatkan saf kerana sesungguhnya Allah akan merapat dan menyatukan hati
kalian. Dan sekira kamu tidak merapatkan saf maka Allah akan menyelisihi
hati2 kalian. Sambung Rasullullah lagi, aku lihat ada diantara kalian
menempelkan bahu dgn bahu dan mata kaki dgn mata kaki"
Manakala didalam sebuah hadis dari Anas ra, menerangkan bagaimana rapatnya
saf iaitu bahu bertemu bahu dan anak kaki (mata kaki) bertemu anak kaki"
(HR Bukhari)

Berdasarkan hadith di atas, jelas kpd kita cara yg di ajar oleh Rasulullah
saw  didalam mengeratkan ukhwah ketika bersholat adalah seperti yg
dinyatakan. Bukan seperti apa yg kita sangka dan dipraktikkan sekarang
(bersalaman sambil berselawat lepas sholat)  kerana tidak ada satu jaminan
pun ianya boleh berjaya sepenuhnya dlm mengerakkan ukhwah. Mungkin bagi
kita ya, bagaimana dgn sahabat lain, bagaimana dgn jemaah lain.
Dan sekiranya benar ianya baik, pasti para sahabat ra serta salaf al-soleh
akan mempraktikkannya kerana merekalah umat yg terbaik. Namun mereka tidak
pernah memberi petunjuk seperti demikian. Apa yg mereka praktikkan ialah
dgn cara yg  Rasulullah ajar, dan dari  matan hadith yg dinyatakan tersebut
jelas kepada kita bahawa Allah memberi jaminan melalui RasulNya bahawa
ukhwah dan penyatuan hati PASTI akan berjaya.

Tetapi yg malangnya, berapa ramai jemaah yg kita lihat bersholat cara
demikian. Bahu bertemu bahu, kaki bertemu kaki. Cuba antum balik nanti
rapatkan bahu dan kaki antum pada jemaah sebelah, ana yakin pasti mereka
akan melarikan kakinya kecuali mereka2 yg telah diberi petunjuk dan
berilmu. Ini ana nyatakan berdasarkan pengalaman sendiri malah ada sahabat
ana ditegur oleh jemaah lain, yg  suruh sahabat ni jauh sikit sebab jemaah
tu kata "panaslah" padahal kipas keliling dia.....agaknya kat tanah arab
dulu sejuk kut.....

Saranan ana, tidak perlulah kita memanjangkan isu ini. Solusinya ada dlm
islam, marilah kita kembali sepenuhnya kepada sunnah yg dibawa oleh
Rasulullah saw. Pasti kita akan menjadi umat yg berjaya..InsyaAllah.

Allahu'aklam.

abuaizat.

             Abd Mutalib
             Ibrahim
             Sent by:                                                   To
             [EMAIL PROTECTED]         Ikhwanul Muslimun
             roups.com                 <hidayahnet@yahoogroups.com>
                                                                        cc

             08/11/06 12:14 PM                                     Subject
                                       Suspected SPAM:  Re: Boycott Israel
                                       [hidayahnet] Berselawat &
             Please respond to         BerjabatTanganselepassembayang
             [EMAIL PROTECTED]         jemaah.
                 roups.com

Pok Janggut,
Saya duduk dibandar. Masa nak berjumpa/berkenal selalunya terhad. Sebaik
sahaja selesai solat dan doa, selalunya kita angkat kaki keluar dari
masjid/surau. i.e masa untuk berpisah.
Sebab tu lah kita salam untuk ambil sunnah Nabi bersalam sebelum berpisah,
kebetulan pulak lepas solat.
So macam mana?
boleh ke?

Permasalahannya adalah :

   Inilah bunga-bunga yang memandu kepada bid'ah yang kelak akan di'iktikod
   oleh generasi jahil & muda sebagai ibadah.
   Dengan inilah mereka akan mempertahankannya kerana nampak ianya bagus
   sedangkan ALLAH pasti pasti pasti akan mengurniakan kebagusan itu kepada
   KekasihNYA terlebih dahulu kemudian baru dikuti kita bukan seperti yg
   terjadi skrg.
   Masih ada lg masa2 lain jika alasan silaturrohim digunakan.

Abd. Rahim wrote:
        Mengikut dari apa yang saya belajar dan faham tentang solat Nabi
        Muhammad SAW, Nabi tidak mempraktikkan bersalam dengan jemaah lain
        selepas solat fardhu. Walaubagaimana pun saya setuju jika amalan
        ini dijadikan amalan tetap selepas solat fardhu kerana itulah masa
        yang terbaik untuk megeratkan silaturrahim sesama kaum muslimin.
        Akan tetapi jemaah perlu berikhtikat bahawa ini bukanlah sebahagian
        dari sunnah yang dilakukan Nabi selepas solat fardhu.

>>> "Abd. Rahim" 26/07/2006 11:19:30 >>>
...Asm wht....

Saya sempat berhenti sembayang Asar berjemaah di Masjid Tandop Alor
Star,Kedah. Setelah tamat imam membaca doa semua jemaah mula berselawat
nabi dan jemaah yang paling kanan mula bergerak ke kiri sambil berselawat (
beramai-ramai) dan bersalaman dengan jemaah di sebelah kirinya dan bergerak
terus seorang demi seorang . Imam hanya menunggu di tempatnya dan bergerak
bersama kekiri apabila giliranya tiba untuk bersalaman dengan jemaah yang
lain di saf tersebut. Begitulah seterusnya diikuti oleh jemaah yang lain.

Menurut Ybhg Ust. Tn Haji Murshid b Hamid Desa, ahli kariah di situ dan
juga seorang bekas pensyarah Maktab Mahmud Alor Star, amalan berkenaan
mulanya dilakukan untuk fardhu zohor dan asar saja...tapi semua jemaah
telah melakukanya untuk semua sembahyang waktu. Dengan cara begitu ahli
jemaah telah bertambah dan kemesaraan jelas kelihatan sesama mereka.
Pendekatan ini dilakukan berdasarkan dua hadith yang diriwayatkan oleh
Athbarani & .....(lupa)......maksudnya......

.....i)...."sesungguhnya seseorang mukmin bila berjumpa saudaranya yang
mukmin lalu ia memberi salam kepadanya (Assalamualaikum..)dan berjabat
tangan keduanya. Maka gugurlah dosa kedua-duanya seperti gugurnya daun-daun
pokok (yang kering)".

...ii)...apabila dua orang muslim berjumpa kedua-duanya berjabat tangan
Allah akan ampunkan dosa kedua-duanya sebelum mereka berpisah" ......

...* sunat berjabat tangan dengan kedua-dua belah tangan ( bukan sebelah
tangan). Dan sunat berjabat tangan ketika setiap kali bertemu / berjumpa.

Dipetik dari kitab 1. Al Fiqul Islami Wa Adilatuhu - juzuk ke III , m.s 570
. ii) Mughni Al Mukhtaj - juzuk ke III m.s 135.

---------------------------------
Talk is cheap. Use Yahoo! Messenger to make PC-to-Phone calls. Great rates
starting at 1?/min.

DISCLAIMER:

This e-mail (including any attachments) may contain confidential
information. If you are not the intended recipient, you are hereby notified
that any review, distribution, printing, copying or use of this e-mail is
strictly prohibited. If you have received this e-mail in error, please
notify the sender or Bursa Malaysia immediately and delete the original
message. Opinions, conclusions and other information in this e-mail that do
not relate to the official business of Bursa Malaysia and/or its group of
companies ("Bursa Malaysia Group") shall be understood as neither given nor
endorsed by Bursa Malaysia Group and Bursa Malaysia Group accepts no
responsibility for the same. All liability arising from or in connection
with computer viruses and/or corrupted e-mails is excluded to the fullest
extent permitted by law.

---------------------------------

 The World Cup Is Now On Your Favorite Front Page - check out
 www.yahoo.com.sg

---------------------------------
 Yahoo! Movies - Search movie info and celeb profiles and photos.

[...]

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not
in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or
approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a
daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to
change your mail delivery settings or email the moderators at
[EMAIL PROTECTED] with the title "change to daily digest".

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Jamaah Islah Malaysia          : http://www.jim.org.my
Radio Islam Kuliyyah           : http://www.kuliyyah.com