-------Original Message-------

From: Azizi Alias <mailto:[EMAIL PROTECTED]>
Date: 08/31/06 22:33:51
Subject: Tazkirah Pagi Jumaat - Si Buta dan Iblis

Subject: FW: Tazkirah Pagi Jumaat - Si Buta dan Iblis

Assalammuallaikum,

Buat renungan bersama.

Kisah ini , tak pasti semasa zaman Nabi s.a.w atau para sahabat.

Ada seorang buta yang rajin solat berjemaah di masjid . Ada tali yang di
buat
untuk menghubungkan rumahnya dan masjid. Antara rumah dan masjid ada
satu
lubang yang berair.

Suatu hari, dia terjatuh kedalam lubang tersebut dan beliau berpatah
balik,
untuk salin baju yang bersih. Kali kedua, dia terjatuh lagi dan balik
semula
untuk bersalin baju. Kali ketiga, di rasa nak terjatuh lagi tetapi
tiba-tiba
ada orang yang menyambut untuk menahannya dari jatuh dan
memimpinnya hingga sampai ke masjid. Beliau bertanya kepada orang
tersebut,
siapakah dia. Orang
itu menjawab Aku adalah syaitan.?
Orang buta itu terkejut lalu bertanya, kenapa dia menolongnya dari jatuh
ke
dalam lubang tersebut. Syaitan menjawab , Aku menolong sebab aku takut
dosa
orang-orang Islam lain terampun. Ini kerana semasa engkau terjatuh kali
pertama, dosamu Allah ampunkan, semasa engkau jatuh kali kedua, seluruh
dosa
ahli keluargamu diampunkan, dan jika aku biarkan engkau jatuh kali
ketiga
maka seluruh dosa umat Islam akan terampun. Sebab itu aku menolongmu.?

Lihatlah dan fikirkanlah betapa besarnya pahala orang yang melangkah ke
masjid atau surau, itu belum ditambah dengan pahala mengerjakan solat
berjemaah. Orang yang butapun sanggup bersusah payah untuk solat
berjemaah
di
masjid, inikan pula kita yang sihat walafiat tanpa ada sebarang halangan
kecuali halangan nafsu yang sering memujuk kita untuk terus malas dalam
menambah pahala untuk bekalan ke akhirat, kehidupan yang lebih kekal....

Dari Abdullah bin 'Amr r.a, Rasulullah saw bersabda :
"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat."

Muhasabahlah diri sendiri (yakni diri saya) sebelum muhasabah diri orang
lain.

Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah swt. Apa yang salah dan
silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri.

Wassalam,

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in
any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved
otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily
digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your
mail delivery settings or email the moderators at [EMAIL PROTECTED] with the
title "change to daily digest".

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Jamaah Islah Malaysia          : http://www.jim.org.my