to kasturi,

utk pengetahuan anda, keluarga sikh nie memang something sikit..tambahan pula si dia nie mix chinese-sikh. saya pernah tanya padanya kerana dia mengamalkan semua agama...sikh, hindu, buddha.... " sebenarnya dalam hatimu, siapa tuhanmu ? "..dia menjawab dia tidak tahu, tapi apa yang dia percaya, tuhan cuma satu...
sebelum ini dia pernah belajar silat bersama tok guru( beragama islam) dan dia dibiasakan dengan puasa...masalah di sini, dia terpaksa mengikut keluarganya, demi menjaga hati bapanya yang pernah bypass jantung...
bukan kami tidak pernah menerangkan kpd bapanya, tetapi balasannya sama ada dia di tampar, di pukul oleh bapanya, akhir sekali bapanya sakit dada( jantung..)
habis, bagaimana? ibunya tidak kisah dengan pilihannya dan sebenarnya keluarganya amat menyenangi saya..dan saya pernah dipelawa utk menghadiri family function mereka...cuma mereka masih tak dapat nak menerima jika anaknya convert, demi menjaga hati nenek moyang mereka...bagaimanakah saya perlu memahamkan mereka?

[EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED] wrote:
Assalamualaikum, sbgai seorang mualaf (pandangan peribadi), saya rasa elok sekiranya saudari mengikuti kursus pebandingan agama (jika berkesempatan), jika mahu berdakwah kepada teman lelaki saudari itu. kalau tak mampu, terangkan pd teman lelaki asas islam, yg ringan, yg basic, cthnya sifat tuhan, yg paling mudah sekali surah al-ikhlas. terjemahkan dan terangkan. lepas tu mungkin ttg nabi Muhammad saw. kuatkan hati, yg paling penting sekali jgn sekali saudari gadaikan islam kerana cinta. jika saudari benar2 mahu hidup dengan teman lelaki, saya rasa saudari akan lebih bahagia jika teman saudari tu mengamalkan islam 100%, kerana suami & isteri jika berpaut kerana ALLAH, maka insyallah bahagialah mereka, juga hati mereka senantiasa tenang.saya sebenarnya taklah pandai sgt nak terangkan dengan cara taip, tp kalau saudari mahu tahu dgn lebih detail dari saya yang tak bertauliah tp insyallah ade pengalaman sikit ttg menghadapi tekanan keluarga semasa memberitahu ttg keislaman, insyallah saya akan bantu saudari setakat yg saya mampu. email saya. ALLAHU Akhbar!!

Regards,
Hurun Ain Kasturi..........

All-new Yahoo! Mail - Fire up a more powerful email and get things done faster. __._,_.___

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at [EMAIL PROTECTED] with the title "change to daily digest".

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Jamaah Islah Malaysia          : http://www.jim.org.my
Radio Islam Kuliyyah           : http://www.kuliyyah.com
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/

Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured

Kirim email ke