Wa alaikum salam wrm wbt.

  Lama benar topic "bercinta dng suami org' ni ke  udara
  Mengapa sukar jadinya?
  Bercinta dengan siapa pun, walau tak dng suami orang
  memang bedosa. Dng org bujang ke ,
  suami orang ke? tetap dosa
  kalau tak dibatasi syariaat spt lagu INTEAM tu.
  "Sebelum diijabkabulkan syariaat tetap membatasi...."
  Jika lelaki cukup berkemampuan zahir (harta) dan batin.
  al Quran kata apa? bolehkan? tak mestinya nak
  cari janda yg suami kematian dlm perang lak.
  tentang adil tu..tok guru kata tak mesti isteri pertama
  (yg anak 5) RM1000sebulan isteri kedua  yang tak ada
  anak pun RM1000 sebulan gak. (letak lah sesuatu tu
  pada tempatnya) tentang kasih syg pulak tok guru kata
  memang tak  leh sama. itu kerja hati tapi yg dizahirkan
  mesti samal.  (Tok guru saya )
  Tentang poligami memang akal akan fikir negatif je
  hanya yg faham saja yg fikir cuba fikir positif
  setiap perkahwinan memang ada konflik.
  tak bermadu, madu 1- 2 - 3
  kalau sdri faham dan didik jiwa tu mengalah..
  dan rasa tak sanggup pisah dng dia - nikahlah
  cepat2. apapun solat Istikharah dulu.
  org kata buat 10 hari direct.
  pas tu...mesti terima apa pun keputusan.

  kata kawan saya..yg ditakdirkan bermadu.
  (tapi baik sungguh hub. kakak2 ku yg bermadu ni)
  Itu maknanya banyaklah masa saya dengan Allah.
  (Bila suami kat sana) itu fikir positif lah tu..
  corner kot mana pun fikir positif. susah jugak ni...
(nak baik sangka dng ketentuan Allah)

  wasalam.

[EMAIL PROTECTED] wrote:
          Assalamualaikum warahmatullah..

Bila membaca kisah ini dan diuji buat kali kedua,bercinta dengan
suami orang..teringat saya Firman Allah yang bermaksud

"Apakah patut kamu mengatakan kamu beriman padahal kamu belum diuji?"

Antara pengajaran ayat ini bila kita kaitkan dengan masalah
saudari,kemungkinan Allah Taala ingin menguji sejauh mana
kesungguhan atau keikhlasan saudari dalam menolak dari bercinta
dengan suami orang..berkata memang senang tapi untuk membuktikan
mestilah kena cubaan dulu..

Yang penting,berdoalah pada Allah agar diberi petunjuk,dikuatkan
iman dan pendirian dan diberi jalan keluar yang terbaik buat dunia
dan akhirat saudari.

Sekian.Wassalam.

--- In hidayahnet@yahoogroups.com, ahseng baikhati wrote:

> saya setuju gak , kalau benda tu baik jalannya insyallah...jgn
pula lelaki tu ambil kesempatan ....pula....sudah....tapi mudah
mudah kalau baik niatnya...baik la ...kalannya...perempuan mesti
memahami....lelaki yang berumah tangga tu, kena paham setuasi
macammana...nanti beristri dua mesti la <<bersedia menghadapi
setuasi tu,,,banyak nak di fikirkan.....kerana ia nya bukan seperti
biasa dlm mesyarakat,,jadi kita kena la positif....saya pun kalau
leh nak gakk...takut tiada kemampuan dari segi zahir....belum
bersedia...

> [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED]
wrote: masalah yang senang macam nie jangan
disusahkan.......... kita orang Islam ada penyelesaiannya.......
bercinta sebelum kawin tu banyak masalah... kahwin aje cepat-
cepat.... kelulusan isteri pertama bukan syarat sah untuk kawin.....
walau apa pun kawin tetap terbaik..... lebih jauh baiknya dari hidup
membujang....walaupun kawin ada masalah....itu sudah adat
kehidupan.... hidup adalah masalah....masalah itulah
kehidupan....hadapilah ia dengan tabah.... perkara paling penting
dalam Islam ialah dari sudut keimanan dan ketakwaan....

> [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED] wrote:
assalamualaikum...

> minta laluan TM plz hide my id..tq
>
> salam ukhwah kpd saudara/i dalam ruangan ini. mohon maaf andai
mganggu kalian semua..terdahulu sy pernah mceritakan kisah sy ada
hubungan dgn suami org..teman2 di ruangan ini telah menasihati saya
supaya memutuskan hubungan tsebut..atas dasar tsebut sy
memutuskannya walaupun bukan dgn kerelaan dia dan sy sendiri..tp
semuanya sy tpaksa bkorban demi utk kebahagiaan org lain..skrg sy
dan dia hanya sekadar kwn biasa...walaupun episod cinta sy dgn dia
sudah berakhir namun cinta baru yg hadir dalam hidup sy juga
merupakan suami org..saya t'tanya2 pada diri sy sndiri mengapakah sy
tpaksa hadapi dugaan ini utk kali yg ke-2?..utk pengetahuan kalian
dia tua sethn dari sy..umurnya masih muda (25 thn)sebab itu sy
rasakan dia belum bkahwin..setelah disiasat rupa2nya dia mmg sah
bstatus suami org dan merupakan ayah kpd seorang baby..mengucap
pnjang bila sy mengetahui statusnya..sy mohon memutuskan hubungan
dgnnya tetapi dia merayu2 dr sy..sy off hp dia call opis..bila call
opis mbr yg
> angkat mengatakan sy xde kat opis dia amik keputusan tunggu depan
rumah..sy xtau apa nak lakukan lg..akhirnya sy mengalah dgn
kesungguhannya sehinggalah ke hari ini sy masih bhubung dgn
dia..utk pengetahuan semua, 2 bln yg lepas wifenya ditukarkan ke kg
halaman di timur semenanjung tanahair. hubungan sy dgn dia ibarat
pcintaan dara dan teruna yg tidak mpunyai sbrg masalah walau
kadangkala isterinya menelefon atas sms dia ketika sedang borak2 di
kedai atau di restoran btanya di di mana dan buat apa..sy dah tbiasa
dgn keadaan itu dgn x-bf sy yg tdahulu so sy tiada sebarang masalah
bkaitan itu..dia tidak pernah m'abaikan tjawab kpd anak dan isteri
kerana setiap hujung mgu dia akan blk ke kg..entahlah, sy bingung
dgn hubungan sy dgn dia. sy tidak tahu mcmana nak mhadapinya. skrg
ni dia on da way blk kg utk mbawa wifenya dtg kl kerana wifenya
bcuti selama sminggu sementara menguruskan keje2 yg masih ttinggal
di opisnya dahulu. dia sentiasa akan mberitahu sy walau ke mana pun
> dia pergi dan akan meminta pndangan sy dlm setiap apa jua hal
sekalipun..itu mbuatkan sy jatuh hati pada dia.. APAKAH SALAH
MCINTAI SESEORANG YG BGELAR SUAMI ORG? sy tahu mmg pedih jika sy
berada di tempat isterinya..tp mcmana harus sy lakukan? sy mohon
pandangan dn pendapat kalian utk yg ke-2 kalinya. sekian wassalam..

> "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu
dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu,
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"( Al-Baqarah 216 )

> ---------------------------------
> Sponsored Link
>
> Degrees for working adults in as fast as 1 year. Bachelors,
Masters, Associates. Top schools

> Want to start your own business? Learn how on Yahoo! Small
Business.

> Access over 1 million songs - Yahoo! Music Unlimited.

Any questions?  Get answers on any topic at Yahoo! Answers. Try it now.

Kirim email ke