It is well known that any illicit sexual relationship or any form of intimacy
between two persons of the opposite sex is prohibited in Islam.

 Allah commands us saying, (Nor come nigh to adultery: for it is a shameful
(deed) and an evil, opening the road (to other evils).) (Al-Isra’ 17: 32)

 Furthermore, both men and women are ordered to lower their gaze and to stay
away from any act that might lead them to an illicit affair. Allah Almighty
commands believing men and believing women alike to lower their gaze and to
guard their sexual parts: (Tell the believing men that they should lower their
gazes and guard their sexual organs; that is purer for them. Indeed, Allah is
well-acquainted with what they do.... ) (An-Nur 24: 30-31)

by
Sheikh Ahmad Kutty
Islamic scholar,
Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada

Salam,

En Abdullah,

Kebanyakan kes2 poligami termasuk byk yg gagal tu disebabkan oleh konsep
poligami yg salah. Poligami tu sememangnya satu sunnah tapi kena berdasarkan
niat dan cara yg halal...Samalah seperti solat...Rasanya Allah akan terima
solat seseorg sekiranya dia solat dengan cara yang salah dan niat yg
dipengaruhi syaitan...?

Masalah poligami atau love affair luar nikah tu TIDAK akan timbul sekiranya
kita semua faham, dan mematuhi perintah Allah (swt) seperti di atas.

My answer to your comments,

sekiranya taqwa, warak, mampu itu adalah satu jaminan yang baik, pembelaan
terhadp wanita.
Seorg muslim yg betul2 taqwa dan warak, dia sepatutnya memahami erti dan
perintah Allah melalui surah di atas...TAK kan berani dia melanggar perintah
Allah... Ulama kata perhubungan intim tu sesuatu yg HARAM!

bagaimana kita boleh menolak syariah dan sunnah dgn sewenag2nya??Di mana iman??
Sapa tolak syariah dan sunnah...? I kata poligami tu halal kalau bertepatan
dengan quran dan sunnah...Kalau sapa2 yg beriya2 menjalinkan perhubungan intim
yg HARAM tanpa menyedari batasan pergaulan yg halal tu tak tahulah kira
`menolak syariat dan sunnah` ke tak...???

 Ianya bg yang mampu dan mahu. Sesiapa yg takutm maka tidak boleh. Jd apa
masalahnya?
`Mampu` tu sesuatu yg subjektif...terutamanya antara Allah dan hambaNya...Nabi
(saw) pun kena selalu doakan kpd Allah supaya mengizinkan baginda bertindak
adil terhadap para isteri...Kita ni sapa? Mengapa yakin sgt boleh adil? di
padang mahsyar baru confirm adil tak adil di sisi Allah...

`mahu` tu kena berdasarkan Quran dan sunnah...Dah ada isteri yg sihat dan
bertanggungjawap dan ada pula zuriat...nak kahwin dua kerana perasaan cinta
terhadap perempuan bukan mahram yg sememangnya HARAM di sisi Allah???
Hahaha...Halal ke? Tunggulah hukuman di padang mahsyar!

wassalam

[EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED] wrote:
Setuju dgn mawar
  Mesti redha...sabda nabi saw "Tiada jln bagi 2 yang bercinta melainkan
perkahwinan." Takhrij al-Imam Ibn Majah al-Qazwini.
  sekiranya taqwa, warak, mampu itu adalah satu jaminan yang baik, pembelaan
terhadp wanita.
  bagaimana kita boleh menolak syariah dan sunnah dgn sewenag2nya??Di mana
iman?? Ianya bg yang mampu dan mahu. Sesiapa yg takutm maka tidak boleh. Jd apa
masalahnya?
Ingat! Hgn menolak syariah Allah yg menjamin kemaslahatan manusia. Ingat
pertemuan di alam kubur, di mahsyar!!
  wassalam.

[EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED] wrote:
      Suami bukalah hak milik kekal seorang isteri.Ia hanya pinjaman.Kalau
memang dah ditakdirkan Allah seseorang isteri itu bermadu tiada siapa dapat
menolaknya.

Hidup kita ini penuh dengan ujian.Kerana Allah telah berjanji jangan kamu
mengatakan kamu beriman selagi kamu tidak diuji.Ujian datang dalam berbagai
bentuk dan peringkat.Bagi isteri pertama  siapkan diri dengan lapang dada dan
fikiran yang terbuka yang poligami itu mungkin akan menjengah.Kerana kalau kita
tidak bersiap untuk menghadapinya ia akan menjadi suatu yang amat
menyakitkan.Tapi kalau kita bersedia menerimanya dengan lapang dada inshaAllah
memang madu itu manis....Ia semuanya terletak pada cara kita mengambilnya...
Ubat yang pahit jadi manis bila sakit dah hilang.

Pasangan kita bukan hak milik tapi anugerah.Redha adalah jalan keluar yang
terbaik dalam apa jua  ujian

waalahualam

[EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED] wrote:
  Hahaha...

  It is funny. En Abdullah. Berdasarkan apa yang dikatakan `takde masalah`?
Sedangkan benda ini sememangnya HARAM dari segi agama? Pernahkah Rasul (saw)
kita suruh kita pandang lelaki/pompuan lain selain daripada suami/isteri
sendiri? Kita diarahkan `rendahkan pandangan` kepada yang selain daripada
pasangan kita sebenarnya! Jauh daripada cinta-cintaan!

  Perhubungan sebegini bukan sahaja HARAM tetapi tak adil bagi si isteri kerana
biasanya dia disembunyikan daripada hakikat ini sehingga dimadukan oleh suami.
Tak kiralah jujur nak pi meminang ke tak. Alasan utk poligami kenalah tersangat
munasabah...bukan sekadar cinta! Islam dah  dicemarkan sampai ke tahap
sebegini, jgn memburukkan keadaan dgn isu ini lagi.

  Utk yang terjerumus ke dalam masalah cintakan suami orang. Rasanya cara yang
paling baik ialah memberanikan diri pi jumpa isteri tu. Sebaik-baiknya 3 org
menyelesaikan masalah di depan kaunselor jabatan agama. Terus berhubungan
dengan suami org sesuatu yang bahaya terutamanya semasa isterinya berjauhan.
Lelaki tersebut mungkin tak kan menghadapi hukuman selagi belum sampai
akhirat.Yang rugi mungkin diri sendiri.

  Doalah kepada Allah utk petunjuk dan panduan.

[EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED] wrote:
        takde masalah asalkan ada agama, solat jaga, jujur datang terus rumah
mak ayah, bukan dgn cara berdating, bergayut x tentu  pasal
  kalau niat baik, jujur, ikut adat dan syariat,,..teruskan!!

[EMAIL PROTECTED] wrote:
      Assalamualaikum...

saya tak tau nak cakap macam mana coz setakat nie tak de lah nak
bercintan dengan laki org..mcam skang nie kat opis saya nie ada minah
ni tgh bercintan dengan laki org satu opis saya lak tu...

sekarang nie bukan satu opis yang 'pulau' kan dia (minah)...dia
yang 'pulau' diri dia sendiri..

pastu buat citer dengan mamat 2 yang budak2 opis yang 'pulau'kan dia..

nak tanya best sangat ke bercintan dengan laki org nie..diaorg(laki
org) nie bukan nye berduit sangat pun apa yang dapat...pada hal
diaorg nie ada yang bini bergaji lebih besar dari diaorg..

> Need a quick answer? Get one in minutes from people who know.
> Ask your question on www.Answers.yahoo.com

  We won't tell. Get more on shows you hate to love
(and love to hate): Yahoo! TV's Guilty Pleasures list.

 Check out new cars at Yahoo! Autos.