From: "[EMAIL PROTECTED]" <[EMAIL PROTECTED]>
To: Ikhwanul Muslimun <hidayahnet@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, November 7, 2007 10:27:55 PM
Subject: Help Palestine [hidayahnet] Re: Kuil diroboh / MIC enggan merayakan
Deepavali

MBSA mengeluarkan notis 3 tahun dahulu kerana kuil didirikan tanpa
permit. Setelah tidak ada usaha perpindahan dibuat, baru
dirobohkan.. .dalam tempoh menunggu 3 tahun tersebut, berapa bayak pula
kuil haram yang didirikan? Kebebasan beragama tidak bermakna boleh buat
sesuka hati. Soalan yang patut kita ajukan kepada Samy Vellu:

1. Kenapa di Malaysia yang mana penduduk India cuma 20-25% (maaf tak
tahu statistik sebenar), jumlah kuil mengatasi jumlah keseluruhan masjid
dan surau jika digabungkan walhal agama Islam adalah agama resmi
Malaysia?;
2. Kenapa banyak kuil besar didirikan di tempat yang mana majoriti
penduduknya adalah beragama Islam, contohnya kuil yang berdekatan UIA di
Gombak?;
3. Kenapa di banyak tempat, terdapat lebih dari satu kuil dalam jarak
radius yang dekat (0.5-2.5km) walhal jumlah penduduk India
ditempat-tempat tersebut adalah minoriti?;
4. Kenapa walaupun di Batu Caves sudah ada kawasan penyembahan yang
terbesar, masih perlu ada kuil besar lagi di sebelah bulatan Jalan
Kuching/Batu Caves?
5. Kenapa kebanyakan kuil2 membunyikan loceng ketika masjid-surau
melaungkan azan?
6. Kenapa ada sesetengah kuil membunyikan/ membaca kaset mantera pada
waktu azan sedangkan itu bukan waktu untuk membaca mantera mengikut
ajaran agama mereka?

Samy Vellu dan seluruh penganut Hindu di Malaysia, JANGAN cuba bermain
api dengan Islam dan orang Islam di Malaysia...
Wahai ALLAH, kami jadikan ENGKAU pemukul diatas tengkuk2 mereka dan kami
mohon perlindungan ENGKAU dari segala kejahatan mereka.

--- In [EMAIL PROTECTED] ups.com, Kadet Pencen wrote:

> Kuil diroboh / MIC enggan merayakan Deepavali
>
> Detikdaily
> Kuil diroboh, MIC protes tidak sambut Deepavali
> Posted on Monday, November 05 @ 21:33:40 EST by reformis
> Petikan malaysiakini
> MIC - parti komponen ketiga terbesar Barisan Nasional (BN) - tidak
akan menganjurkan sebarang majlis sempena sambutan perayaan Deepavali
Khamis ini.

> Presidennya, Datuk Seri S Samy Vellu berkata, keputusan itu dibuat
"sebagai tanda penghormatan MIC terhadap perasaan masyarakat India yang
amat sedih dengan perobohan Kuil Sri Maha Mariamman di Shah Alam".

> Kuil yang berusia lebih satu abad itu terletak di Kampung Karuppiah,
Padang Jawa, Shah Alam dan dirobohkan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)
minggu lalu.

> Dalam satu kenyataan hari ini, beliau menasihatkan semua wakil rakyat
MIC - termasuk timbalan menteri dan setiausaha Parlimen - supaya tidak
menganjurkan sebarang majlis pada tahun ini.

> Selain Samy sebagai menteri kabinet, MIC mempunyai tiga timbalan
menteri, tiga setiausaha Parlimen serta 19 Ahli Dewan Undangan Negeri.
Tujuh daripada mereka adalah Exco kerajaan negeri masing-masing.

> Sudah menjadi kebiasaannya, Deepavali disambut meriah oleh semua
pemimpin MIC di peringkat negeri dan pusat, dengan mengadakan majlis
rumah terbuka sebagai menyambut perayaan cahaya itu.

> "MIC turut sedih dengan perobohan kuil tersebut. Tindakan merobohkan
kuil tersebut telah melukakan hati masyarakat India di seluruh negara,"
katanya.

> Bagaimanapun, tambahnya, wakil rakyat dari MIC digalakkan menyambut
Deepavali secara sederhana di kalangan ahli keluarga dan saudara mara di
rumah mereka.

> Katanya, beliau sendiri tidak akan mengadakan "rumah terbuka" sempena
sambutan perayaan Deepavali pada tahun ini.

> *****.*.**** *
>
> Roslan SMS Corner
>
> MIC enggan merayakan Deepavali
>
> Saya terkejut apabila membaca laporan dari Malaysiakini bahawa
Presiden MIC telah mengarahkan semua 3 Timbalan menteri, 3 Setiausaha
Parlimen, 19 ADUN termasuk 7 ahli EXCO MIC agar tidak ada mengadakan
majlis sambutan Deepavali rasmi yang dijadual dirayakan pada hari Khmais
ini. Mneurut beliau keputusan itu dibuat sebagai tanda penghormatan MIC
> [...]
Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) minggu lalu.

> Rasa saya tidak pernah dalam sejarah negara, pemimpin MIC memulaukan
perayaan besarnya sebagaimana yang diarahkan oleh Samy Vellu itu.

> Kalau benar begitu maka lihatlah betapa bersatu hati dan padunya
penganut agama Hindu khasnya dari parti India yang terbesar dalam
negara, apabila melihat hak mereka diperkosa.
> Masyarakat Islam di Malaysia, masjid dan suaraunya menyembah bumi,
pentabiran masjid dirampas dari ahli kariah, surau diperintah tutup,
agamanya dipermainkan, namun tidak pernah kita mendengar sebarang reaksi
drastik sebagaimana yang dilakukan oleh MIC ini.