asm,

  ISA, internal security act yg digunakan utk memudahkan kerja kerajaan dan
polis adalah zalim, kerana tidak perlu charged dimahkamah, dah hanya perlu
TANGKAP SIMPAN SEKSA.

  Di STARmag Sunday 19, page 9, diceritakan bagaimana labour dispute antara MAS
staff boycotted overtime work for pay increase pada Dec 1979. Disebut disitu It
grew worse until the Government directed the airline to suspend all flights in
February 1980. SOOON AFTER, 18 UNION LEADERS WERE ARRESTED UNDER ISA....  Mudah
kerja, tak boleh nego, tangkap, simpan, soal siasat .. The strike ended in
april when the Gov raised the salary increment offer from 8.8 to 17.9% but not
b4 the dispute gained international when ITWF supported their Malaysian
counterparts by refusing service MAS DC10 in Sydney..

  Semua pemimpin kerajaan masa tu dah mati! Mati juga rupanya mereka.

  Then pada satu masa dahulu, ayah seorg kawan saya di parit buntar perak,
memimpin penentangan penggunaan pil perancang keluarga pada zaman british. Dan
beliau juga dikenakan ISA. Tapi itu dilakukan oleh British penjajah dan perosak
negara Islam.

  Kezaliman ISA adalah ianya terlalu memudahkan kerajaan & polis dgn kerja
lebih kurang, fitnah ikut suka hati, then TANGKAP, SIMPAN DAN SEKSA.  Walhal
setiap org yg dituduh BERHAK utk membela diri dari sebarang tuduhan dan fitnah.

  Kezaliman anda ialah menerima dan memberi justifikasi kepelbagaian utk
mengesahkan penggunaan ISA oleh kerajaan. Saya tidak mengharapkan anda bangun
menentang ISA kerana saya tau tidak semua org mampu atau mahu kerana pelbagai
sebab. Itu saya respect.

  Tetapi Saya harap anda menerima, paling tidak dlm hati walau tidak diluahkan
dgn perkataan, bahawa setiap org yg dituduh dan difitnah mempunyai hak utk
membela diri dan bukannya di TANGKAP SIMPAN DAN DISEKSA. Dan disitulah
kezaliman ISA. Tidak ada kompromi disini, kerana kezaliman itu walaupun seorg
yg terkena zalim, ianya tetap zalim.

  rgd
  hamdy