Assalamualaikum
maaf, ini pula pendapat saya yang sedikit... untuk dikongsi
Tanda keislaman seseorang bukan pada kemelayuannya.
tanda keislaman seseorang ialah melalui budaya atau cara atau
sedikit sebanyak imej islamik seseorang itu.
dan islam seseorang itu sebab 5 perkara..... rukun islam.
dalam rukun islam dan rukun iman, tiada menyatakan perjuangan kita melalui
bangsa.

'sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidupku, matiku, hanyalah kerana allah',

di malaysia biasanya orang melayu adalah islam... jadi biasanya orang melayu
ini diberikan salam.
cuma sekiranya kita perjuangkan islam tidak kira apa bangsa sekalipun sekiranya
dia ada ciri2 islam,
kalau dah melayu tu memang kebanyakannya islam kita boleh terus bg salam.
kita diterapkan dengan nilai melayu itu sebagai islam, dan islam itu
melayu...itu yang susah nk terima perjuangan islam yang melangkaui geografi dan
warna kulit serta etnik dan darjat kekayaan.
kira sudah beruntung kerana kita dah ada melayu yang islam... dan bila kita
berjuang islam, kita boleh lagi merepatkan persaudaraan di dalam bangsa melayu
berlandaskan islam, serta bersaudara islam dengan bangsa lain yang islam di
samping bersahabat dan berbuat baik dan berhubung dengan bukan islam samaada
dari mana2 kaum sekalipun tanpa mengganggu gugat hak-hak mereka.

kita kena percaya apa yang allah sarankan kerana di ayan gmencipta kita, dia
tau macamana nk uruskan kita. yang penting kita ikut apa yang diajarkan. kita
kena yakin dengan kita berjuang islam orang islam di negara kita akan dirahmati
allah dan diberikan kejayaan. ini tidak ada saja oran gnak laksana islam terus
halang, terus tak sokong... terus dituduh memecahbelahkan orang melayu. kalau
orang nk buat islam ni.. ikut saja, sokong saja, ia pasti menguntungkan kita di
dunia dan akhirat..

nanti setelah di padang mahsyar ada pernah ke tak kita diajar oleh ustaz atau
orang2 alim atau bacaan ilmiah atau dalam quran dan buku2 kitab2 sunnah.....
tentang : allah bertanya... apakah perjuanganmu semasa di dunia... dan jawapan
kita adakah  'saya berjuang untuk bangsa melayu'

sekiranya islam itu mementingkan kaum dan bangsa... orang melayu tidak seorang
pun yang akan masuk islam hanya orang arab saja ummat muhammad s.a.w. . nabi
muhammad akan mengajar islam kepada orang arab saja. sekiranya nabi datan untuk
bangsa. tapi nabi datang membawa islam untuk semua.. sekalian alam..
termasuklah menjadi rahmat kepada binatang, tumbukan, jin, manusia.. dll...
(rahmat nabi terhadap jin = lepas nabi lahir baru ada jin islam, rahmat
terhadap binatang = islam mewajibkan sembelihan bagi binatang yang hendak
dimakan ia memberikan rahmat kepada haiwan tanpa membebankan mereka dengna
kesakitan semasa di sembelih dengan senjata tajam.)

ataupun..... paling senang..... nabi adam tu bangsa apa? dia melayu ka?

ini hanyalah sedikit pendapat dan pegangan saya disamping menghormati pandangan
semua orang lain.. ...

Abu  AlHanzoli