  From: Dr. Omar Yaakob
  Sent: Friday, April 18, 2008 4:39 PM
  Subject:  Mari bawa perubahan pada Maulud, manfaatkannya untuk Dakwah kepada
belum Islam

Asm,

Sempena bulan Maulud yang panjang di Johor ini, kita perlu ambil peluang
mengaktifkan dakwah kita menyampaikan kepada mereka mengenai kehebatan Islam
dan keunggulan Rasulullah.

Misalnya, jika surau/masjid di tempat kita menganjurkan majlis maulidurrasul,
elok kiranya
kita menjemput non-Muslim untuk ke Surau/Masjid kita untuk sama-sama menghayati
perjuangan Rasululullah. Kita boleh memberikan layanan terbaik untuk mereka,
menjamu mereka dan menghilangkan syubhah atau prejudis buruk mereka terhadap
kita.

Musim Maulud juga musim menyebarkan risalah mengenai Nabi kepada  mereka yang
belum Islam.  Dalam riuhnya selawat kita atau perarakan kita, mereka pasti
tertanya-tanya siapa itu Muhammad, kenapa Umat Islam begitu mencemburui
kepribadiannya, kenapa ia dianggap   Mercy to World, kenapa ia benefactor of
humanity, kenapa, kenapa...??

Kita ambil peluang ini untuk menjawab persoalan tersebut dengan mengedarkan
risalah  ke rumah-rumah mereka.

Disertakan dua artikel Bahasa Inggeris untuk edaran kepada rumah-rumah
non-Muslim.

Artikel 1: Prophet_muhammadatharhusain_ version2 dalam format word dan pdf.
Artikel 2: Muhammad-MercyToMan kind dalam format word dan doc

Artikel 1 telah saya ringkaskan daripada dua artikel yang panjang. Artikel 2
saya ringkaskan dari leaflet dua mukasurat yang asalnya tulisan kecil dan
berwarna.

Saya sertakan dalam dua versi (word dan pdf) just in case sdr-sdr nak edit.

Mungkin usaha ini boleh dibuat oleh Surau atau Masjid di tempat anda. Atau ia
inisiatif keluarga masing-masing. Atau sekolah?

Kalau semua ahli PIBG edar risalah kepada jiran dan rakan sekerja  mereka yang
belum Islam, kita dah dapat beribu-ribu edaran risalah.

Kalau kita minta semua ahli kariah Surau/Masjid kita edar risalah ini kepada
jiran mereka, dah beribu  non-Muslim akan berpeluang menilai keperibadian Nabi
kita.

Jom kita mulakan...

Sekian...

Omar

    p.s. untuk koleksi artikel bahan penulisan saya, sila lawati:
http://omar600.webs.com