Asakamualaikum w.b.t

Izin saya bertanya sedikit soalan tentang hal tabligh ini. Adakah seseorang
yang ikut keluar samada 3 atau 10 atau 40hari atau 4 bulan dalam kumpulan ini
dikepalai oleh ketua? Jika ada ketua yang menentukan samada ahli jemaah
tersebut boleh keluar dengan kaedah tertentu seperti mengenal pasti ahlinya
yang dibenarkan keluar itu telah melunaskan segala tanggungjawabnya samada
terhadap anak2,isteri,ibubapanya dari sebarang fitnah peninggalannya atas
urusan dakwah?

Saya bertanya soalan demikian kerana saya dapati salah seorang sahabat saya
yang telah mengikut kumpulan ini telah banyak kali meninggalkan tanggungjawab
terhadap anank2nya, isterinya, dan juga ibubapanya,
Dan beliau menyerahkan tanggungjawab itu pada isterinya yang bertungkus lumus
menguruskan segala nafkah kehidupan untuk anak2 dan kedua pihak ibubapanya.

Sehinggakan urusan nafkah untuk keluarga terpaksa ditanggung oleh isteri yang
melakukan perniagaan kecil.
Pernah juga sahabat saya itu mencagarkan keretanya dan menjual rumah untuk
mendapatkan perbelanjaan supaya dapat keluar selama 4 bulan ke India,Bangladesh
& Pakistan.

Baru baru ini beliau keluar lagi selama 4 bulan tetapi berada dalam negara dan
meninggalkan anak2 yang masih kecil dan semua urusan keluarga sekali lagi
terpaksa ditanggung oleh si isteri yg terhoyong hayang kesana kesini
menguruskan baik persekolahan dan pelbagai kerenah anak yg masih kecil lg nakal.

Dalam segala urusan ini memang ada kenalan lain dan keluarga yang sesekali
menjenguknya tapi masing2 pun ada tanggungjawab yang perlu diuruskan.
Namun begitu saya tidaklah menyangkal atau membuat satu prejudis terhadap
urusan jemaah tabligh ini namun begitu bagi saya sendiri berdakwah tidak hanya
pada satu perkara dengan meninggalkan keluarga yang masih dalam keadaan tidak
stabil dari segi kewangan dan kehidupan serta kasih sayang anak2 yg kecil dan
terpaksa berhutang kesana kesini.

Pendekatan berdakwah bagi orang seperti ini buat masa ini dengan cara ini saya
rasa boleh dilakukan apabila keadaanya sesuai dan bagi mengisi ruang itu
terdapat pelbagai cabang.

wasalam