Balik dari solat tarawih buka siaran RTM tengok ada beberapa tokoh sedang
membincankan tentang Kemerdekaan Negara dan tajuk yang dibincangkan ialah ?
Perjuangan Tanpa Noktah !! Ahli panel terdiri dari oarang kuat UiTM yang juga
antara pemuka UMNO. Ada ahli panel lain seorang Profesor dan sejarawan dan
seorang ? ahli akademik mewakili MIC.  Sempat dengar hujah boss UiTM yang
katanya dia dah lawat kemerata dunia dia kata Malaysia paling berjaya dari segi
? ekonomi. Di negara lain dia kata budak-budak pun minta sedekah. Katanya di
negara kita mana ada budak-budak minta sedekah ?? Yang saya tau ada peminta
sedekah cuma mungkin kanak-kanak ? tak seramai seperti di negara lain. Kita
tahu yang miskin ialah Melayu tapi saya percaya sebab tak ramai jadi peminta
sedekah kerana mereka adalah orang Islam yang ada rasa malu. Rasa malu itu
diterap oleh ibubapa kepada anak-anak mereka. Lagi pula bilangan rakyat
Malaysia masih kecil dibanding dengan rakyat
 kebanyakan negara lain yang ada rakyatnya berjumlah ratusan juta. Sifat malu
orang kita terutama pelajar itu baik cuma agak mengecewakan tak tahulah adakah
kerana malu itu telah menular kepada hilang nya jatidiri untuk pempraktikkan
Islam apabila sudah menguasai ilmu kecuali yang menguasai ilmu agama !! Apabila
keluar dari menara gading ada yang sudah tidak kenal tuntutan Pencipta alam ini
!! Baru-baru  ini saya hadir satu forum di sebuah IPT sempena majlis graduasi
para pelajar. Satu pertanyaan daripada pelajar kepada penceramah ialah katanya
negara tak perlu ramai pelajar kelulusan agama merujuk pandangan seorang ?
menteri tapi jawapan penceramah itu pun bagus juga katanya sebenarnya negara
tak perlukan menteri seperti itu !!

     Apa kah bos UiTM tak tahu setiap kali orang-orang kampong bahkan orang
bandar yang berpendapatan kecil nak hantar anak ke IPT ada ibu bapa yang masih
terpaksa bergadai bergolok. Ramai orang Melayu masih bergantung kepada pelbagai
bantuan sehingga tabong pendidikan terpaksa diwujudkan. Yang peliknya saya rasa
banyak juga negara lain yang rakyat diberi pendidikan tinggi (ijazah pertama)
secara percuma atau dikenakan bayaran yang sangat minima dan negara itu bukan
nya kaya dan bukan juga pengeluar minyak !! Tapi cerita seperti ini tidak
terbit. Inilah cara RTM memperbodohkan rakyat iaitu dengan menonjolkan ahli
panel forum seperti boss UiTM ini yang pastinya tak habis-habis ? puji kerajaan
UMNO. Saya rasa dia wajar ditemukan dalam forum yang diwakili tokoh pelbagai
platform termasuk ahli politik pembangkang yang mampu berhujah berdasarkan
fakta. Saya rasa ada ramai !! Wallahua'lam.

ibnuAli
kota jembal