Salam semua,

Bila baca hal2 sebegini mmg rasa marah sgt tp taktau nak marahkan siapa, nak
nangis pun mcm takde airmata..
Yg sedihnya kejadian dh bertahun2, dari datuk dah turun kecucu, dah
kenyang/puas mkn benda2 tuh barulah nak dibongkar segalanya. Selama ni apa yg
mereka buat eh? Selain kerusi dan meja takkan ada tilam dan bantal dipejabat
mereka kot? Ish, ada yg marah nanti... semuanya nak tunggu ada aduan baru boleh
ambil tindakan,tak boleh ker mereka diberi kuasa utk menyiasat setiap produk
makanan yg terjual khususnya yg tanpa jenama yg melambak2 dipasar2 basah? kalau
setakat mengharap tunggu ada pengadu baru nak bertindak maka saya yakin masalah
ini akan terus kekallah sampai bila2...

Dulu heboh psl ikan keli pelihara yg diberi mkn usus dan daging babi rebus,
gambar2 dilokasi kejadian sebagai bukti pun dah tersiar dgn meluasnya tp apa yg
saya perhatikan dipasar2 masih ramai org2 Islam membelinya dgn alasan murah
walhal keli yg bersih boleh dibeli dr peraih2 melayu (yg dipercayai)  dipasar2
tani (nak seribu dayalah). Saya mmg percaya takkan mungkin peraih2 cina
dipasar2 besar nak ambil dr penternak keli melayu wlp dipasar besar itu yg
menjual keli cina tu sendiri berbangsa melayu (indon?). Ingat tu, sekarang ni
dah ada keli cina dan keli melayu hee...

Begitu juga kes fishball, dh byk serbuan membuktikan adanya campuran daging
babi tp yong taufu atau stimbot dipasar2 malam
laris jugak walhal kebanyakan peniaganya mendptkan bekalan sumbernya dr
pengusaha cina dgn alasan pembekal cina boleh beri pusingan hutang hingga
sebulan sedangkan pembekal melayu tidak.

Saya masih ingat lg pesanan 'pakcik cina' saya sewaktu kecil dulu..
"lu satu kali pun takmau makan kuih bulan aa.. dia mmg ada campur minyak babi
maa..Yg putih2 dlm kuih bulan tu lemak babi (tepu), dia mmg tak boleh cair
punya maa..lu mesti mau ingat aa" Huh!sekali dia pesan sampai mati saya mesti
ingat punya lebih2 lg kalau berkaitan dgn babi-mabi ni.

Bila saya dah besar, peliknya saya terlihat ada tanda halal pulak dah  pada
kuih bulan dan benda putih tu dikatakan biji teratai? Ramai pula org melayu
(islam?) yg beli...Saya nak ulang tanya pd 'pakcik cina' saya tu malangnya dia
dah tiada lagi didunia ini. Lebih malang lg hanya dia saja 'pakcik cina' yg
saya ada.

Satu lg pesanannya yg kukuh terpahat dlm ingatan saya ialah..
"lu takmau (jgn) mkn char koi ka, pisang goreng ka yg cina punya aa...psl dlm
dia punya myk goreng ada campur myk babi..itu pasal wlp minyak sudah manyak
itam tp kueh ttp keluar bersih, itu minyak babi boleh jaga dia punya
kualiti(?)...huhu..power rupanya minyak babi nih!

Bila saya dh besar saya percaya kejujuran kata2nya sbb wlp hasil serbuan
mendapati minyak gorengan  fishball dah sehitam tar tp kita belum pernah jumpa
fishball/nugget yg kotor, mmg mustahil sgtlah cina2 tu rajin nak tukar minyak
selalu, takkan nak rugi punya, lg pun anak cucu mereka belum tentu makan benda2
yg mereka jual pada kebanyakan pengguna2 melayu ni...mereka pun mcm yahudi
jugak, yg busuk dijual pd org lain, hasil keuntungannya dibeli makanan yg baik2
utk keluarga mereka, begitu pun kalau yg namanya babi tu biarpun digredkan AAA
tetap babi jugaklah kan?

Saya pun pernah terbaca ttg pengusaha muruku yg mencampurkan minyak babi dlm
proses penggorengan muruku dan kekacang yg lain...rasanya banyak kali dah saya
makan muruku2 tu, nak salahkan siapa bila mudah terpedaya pada kebersihan
luaran, istighfar je la...

Skrg ni dah tak beli lg sebarangan kekacang dipasaraya wlp ada chop halal jakim
kerana sesetengah kekacang itu diperam dulu dgn arak. Bg mereka mmg tak salah
wlp mereka tau makanan itu tak tayyib tp ttp halal, sedangkan kita lebih tau
itu semua sah2 bukan halalan tayyiban, ah! apalah yg mereka tau ttg tayyib2 ni
kan?

Jadi...fikir2kanlah sendiri....
tak salah lebih berhati2
yg nak makan pun keluarga sendiri