æÚä ÚãÑ Èä ÇáÎØÇÈ ÑÖí Çááå Úäå ÞÇá: ÇÓÊÃÐäÊ ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æÓáã Ýí ÇáÚãÑÉ¡
ÝÃÐä¡ æÞÇá: áÇ ÊäÓäÇ íÇ ÃÎí ãä ÏÚÇÆß. ÝÞÇá ßáãÉ ãÇ íÓÑäí Ãä áí ÈåÇ ÇáÏäíÇ.
æÝí ÑæÇíÉ ÞÇá: ÃÔÑßäÇ íÇ ÃÎí Ýí ÏÚÇÆß. ÑæÇå ÃÈæ ÏÇæÏ¡ æÇáÊÑãÐí æÞÇá: ÍÏíË ÍÓä
ÕÍíÍ

Daripada Umar bin al-Khattab r.a.,katanya, saya meminta izin kepada Nabi s.a.w.
untuk melakukan umrah, beliau mengizinkan lalu bersabda: "Jangan engkau lupa
untuk mendoakan kami, hai saudaraku." Beliau telah mengucapkan sesuatu kalimat
yang saya tidak merasa senang walaupun diganti dengan seluruh isi dunia.
(maksudnya Umar r.a. tidak senang kerana baginda memintanya berdoa untuk
baginda dan sahabat yang lain di dalam umrahnya nanti. Permintaan itu dianggap
amat besar nilainya melebihi nilai dunia dan seisinya.)

Dalam riwayat lain disebutkan: "Nabi s.a.w. bersabda: "Sertakanlah kita, hai
saudaraku dalam doamu itu!"

Hadis shahih yang diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan Tirmidzi dan
Tirmidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.