Assalamualaikum...

nak minta pandangan mengenai pemahaman rakan2
sekelian..
harap siapa yg lebih arif mengenai perkara dibawah
harap berikan penerangan berdasarkan hujah2 yg tepat
dan mengikut apa yg tertulis didalam
Al-Quran..insyaallah..

1. Pemahaman kita selama ini mengenai tentang ahli
neraka..sebagai contoh umat islam yg berdosa seperti
yg kita ketahui akan masuk neraka..setelah
disiksa,dibalas dgn apa kesalahannya, kemudian barulah
masuk syurga..

semalam ada seseorang bertemu dgn saya dan menerangkan
apa yg ada didalam ayat Al-Quran, mari kita lihat
terjemahannya:

Surah Al-Baqarah, ayat 80-82

[80] Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan
disentuh oleh api Neraka kecuali beberapa hari yang
tertentu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Adakah kamu
sudah mendapat janji dari Allah supaya (dengan itu)
Allah tidak akan menyalahi janjiNya, atau hanya kamu
mengatakan atas nama Allah sesuatu yang tidak kamu
mengetahuinya?"

[81] (Apa yang kamu katakan itu tidaklah benar),
sesungguhnya sesiapa yang berbuat kejahatan dan dia
diliputi (ditenggelamkan) oleh kesalahannya itu, maka
merekalah ahli Neraka, mereka kekal di dalamnya.

[82] Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh,
merekalah ahli Syurga, mereka kekal di dalamnya.

ini bermakna org kafir, orang islam yg berdosa KEKAL
didalamnya selama-lamanya!!

bagaimana dengan pemahaman rakan-rakan sekelian? saya
didalam kemyuskilan..

Wallahualam..

Kirim email ke