From: hidayahnet@yahoogroups.com [mailto:hidayah...@yahoogroups.com] On
Behalf Of mohd naim
Sent: Wednesday, March 24, 2010 4:00 PM
To: Ikhwanul Muslimun
Subject: [SPAM] Help Palestine [hidayahnet] Isteri jatuh cinta teruna
20-an

APAKAH hukumnya jika seorang isteri jatuh cinta terhadap seorang teruna
berusia 20-an? Hubungan saya dengan suami sudah tidak sehaluan
membuatkan rumah tangga kami goyah.

Suami saya jarang memberikan nafkah. Dia mempertikaikan tanggungjawabnya
sedangkan saya bekerja, mendapatkan wang bagi menanggung anak. Ini
membuatkan saya bosan.

Bagaimanapun, teruna berkenaan selalu memberikan semangat serta
mengambil berat mengenai saya sehingga sanggup menerima saya dan anak
jika tiada lagi jodoh bersama suami. Teruna berkenaan mempunyai kekasih
hati dan menyatakan kekasihnya itu tidak sesuai dengannya. Malah, teruna
itu mendakwa mempunyai keserasian dalam perhubungan. Sehingga saat ini
kami masih menjaga batas hubungan cuma perasaan saja yang sering
mengganggu saya.

MIEZA, Kuala Lumpur

SEBAGAI seorang wanita yang bergelar isteri, anda hendaklah mengelak
daripada jatuh cinta kepada orang lain. Hukumnya haram bercinta dengan
orang lain selain suami.

Bagaimanapun, latar belakang keluarga sendiri yang sudah goyah
menyebabkan perkara begini berlaku. Untuk mengelak anda terjerumus dalam
keadaan dosa kepada Allah dan suami, Islam memberi peluang kepada suami
isteri untuk berdamai terlebih dulu. Dengan itu rumah tangga terus dapat
dikekalkan.

Islam membenarkan seorang isteri menuntut cerai jika mendapati dia
dilayan secara buruk oleh suami seperti tidak diberi nafkah atau ada
alasan kukuh menurut syarak untuk berbuat demikian.

Ini termasuk suami jahat sehingga isteri tidak mampu hidup bersama.
Rasulullah s.a.w mengingatkan wanita Islam dalam hal ini: "Apabila saja
seorang isteri meminta talak kepada suaminya tanpa alasan yang jelas,
haram baginya bau syurga." (Hadis riwayat Abu Dawud).

Perceraian penyelesaian terakhir dalam menyelesaikan kemelut keluarga.
Dengan itu kedua-dua bekas suami isteri dapat hidup bahagia dengan
pasangan masing-masing dalam perkahwinan seterusnya. Islam juga tidak
menggalakkan hidup membujang.

  _____

Surf
<http://us.lrd.yahoo.com/_ylc=X3oDMTFncjBrcDc4BHRtX2RtZWNoA1RleHQgTGluaw
R0bV9sbmsDVTExMDM0NjYEdG1fbmV0A1lhaG9vIQ--/SIG=11kliekco/**http%3A/downl
oads.yahoo.com/my/internetexplorer/>  faster.
Internet Explorer 8 optmized for Yahoo! auto launches 2 of your favorite
pages everytime you open your browser.Get
<http://us.lrd.yahoo.com/_ylc=X3oDMTFnNHZxc2k1BHRtX2RtZWNoA1RleHQgTGluaw
R0bV9sbmsDVTExMDM0NjUEdG1fbmV0A1lhaG9vIQ--/SIG=11k7khaee/**http%3A/downl
oads.yahoo.com/my/internetexplorer/>  IE8 here! (It's free)

Kirim email ke