From: Zawawi Rahman [mailto:[EMAIL PROTECTED]]
Sent: Monday, October 11, 1999 11:19 AM
To: 'Aminuddin Mohd Diah (EMM)'; '[EMAIL PROTECTED]'; '[EMAIL PROTECTED]'
Subject: RE: H-Net* MAHATHIRLAH SEGALA-GALANYA.

Assalamualaikum. Wahai Saudaraku Faizal yang hebat berhujah . Negara kita
memang aman damai secara lahiriah. Namun kita banyak di  kongkong oleh
anasir-anasir yang tidak memberi keamanan secara dalaman. Contohnya ,ada
unsur-unsur maksiat tak kira samaada di TV , majalah atau di majlis
tertentu. Saya percaya sebagai seorang Islam yang ingin mencapai makrifah
Allah pasti tidak akan merasa aman dan  tenteram dengan senario ini. Bukalah
hati mu wahai saudara seislam ku. Jangan lagi bersekongkol dengan thaghut.

Cuba dalami pandangan oleh  ulama iaitu kufur dapat dibahagikan kepada 3
bahagian iaitu :

a) Kufur jahli

Yakni kekufuran seseorang disebabkan oleh kejahilannya. Contohnya seseorang
yang mengatakan bahawa arak itu tidak haram disebabkan kecetekan ilmunya.
Maka dia adalah berdosa besar tetapi tidak membawa kepada murtad . Menurut
pandangan para ulama kufur sebegini boleh diubati yakni melalui menghadirkan
diri ke majlis/ kuliah ilmu.

b) Kufur inad

Yakni kufur seseorang disebabkan ingin mempertahankan sesuatu kepentingan
atau jawatan. Contohnya ada sesuatu puak yang membuat polisi atau dasar yang
jelas bertentangan dengan Islam seperti mengatakan hudud itu tidak boleh
dilaksanakan di negara yang mempunyai masyarakat majmuk. Orang yang
mempertahankan dasar tersebut yakni melalui sokongan /anggukan  atau
melantik golongan tersebut supaya mereka boleh berkuasa adalah bersubahat,
padahal mereka/ rakyat mempunyai hak untuk menafikan kuasa tersebut tetapi
masih kurang yakin kerana kalau bertukar kapten /pilot takut tak ada
pembangunan atau kena makan ubi kayu padahal mereka tahu tentang hukum
tersebut. Dikhuatiri golongan sebegini akan mendapat saham percuma hasil
sokongan. Kufur Inad boleh membawa kepada murtad menurut pandangan para
ulama.

c) Kufur Hukmi

Yakni orang yang kufur kepada hukum Allah. Iaitu menentang segala hukum dan
ketetapan yang ditetapkan oleh Allah secara terang-terangan. Kufur ini juga
boleh membawa kepada murtad.

Ketiga-tiga kufur ini nyata menjadi satu ancaman yang besar kepada kita umat
Islam, terutama kepada mereka yang kurang berilmu atau kurang faham. Jadi
kepada semua , berhati -hati dengan ucapan dan perbuatan yang berkenaan
Islam, takut-takut tersalah cakap mungkin tergelincir aqidah kita,
Nauzubillah. Kalau tergelincir , Allah akan membatalkan segala amalan kita.
Walaupun sembahyang cukup, puasa , haji, zakat dll namun segalanya adalah
sifar disisi Allah. Kalau jadi macam tu, tak jauh bezanya dengan para rahib
dan pendita yang kufur kepada Allah. Semoga Allah melindungi kita daripada
azabNya. Amin . Wassalam. Takbir.