  Undilah PAS : MENENTANG KEZALIMAN & MENEGAKKAN KEADILAN
salam,

sayugianya org2 beriman tidak sepatutnya diadili di mahkamah toghut, tidak
mahu dan enggan diadili dimahkamah toghut.

kerana toghut samada per'orang'an, perundangan, mahkamah,hakim, penggubal
undang2, syaitan, ahli sihir, ideologi sekular, dsb perlu dikafiri dan dijauhi
krn itulah syarat sah keimanan. Krn barang siapa yg mengkafirkan toghut dan
beriman kpd Allah, sesungguhnya ia telah memegang simpulan tali yg kokoh/kuat
(aqidah yg kuat/mantap/muhkamat) (rujukQ 2:256,7, 4:60, 16:36)

lalu tidak timbul masalah tilam dsbnya..

 :)

"Mohd Zulkifli B. Mohd. Din (Central)" <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> Waalaikumsalam...
>
> Maafkan saya..saya tak berapa paham,bagaimana saudara hanya menghantar
e-mail saja tanpa membacanya.Saudara mengutarakan beberapa soalan tapi tidak
mahu membaca reaksi dari soalan yang diberikan.Apakah saudara hanya pandai
memberi dan tidak tahu cara untuk menerima?.Apa pun itu masalah saudara...:)

> Ok..saya faham bahawa tilam itu menjadi suatu kes untuk mahkamah ..kononnya
terdapat airmani DSAI ..kononnya lah..tetapi akhirnya didapati ianya tidak
relevan dengan kes rasuah..dan ia telah dihapuskan..boleh saudara jelaskan
kenapa ia jadi begitu.? .kalau benar seperti yang saudara dakwa ianya berpunca
dari DSAI tentulah keadaan akan menjadi lain.

> Persoalan kenapa ada sampai 9 orang pembela , tidak perlu untuk saya jawab
kerana persoalan itu tidak berbangkit dalam jawapan saudara kepada reformist
> tetapi cara saudara menjelaskan keadaaan saksi yang perlu ada dalam sesuatu
perbicaraan  agak menarik untuk di bahaskan.

> Saudara mengatakan bahawa keadaan saksi ,peragainya dan perwatakanya samada
baik atau tidak di luar mahkamah adalah hak peribadinya.Memang betul itu
adalah hak peribadinya  dan kita tidak perlu ikut dia ..ok ...tetapi
persoalannya adakah ia layak atau tidak untuk menjadi saksi dalam sesuatu
perbicaraan.

> Walaupun saudara banyak membaca buku perundangan (kalau saudara rasa begitu)
tapi saya rasa saudara jahil tentang undang-undang islam.Mungkin terlalu
banyak membaca undang-undang Lord Reid.Saudara tidak menyentuh  pun bab saksi
yang bagaimana yang layak.Cari dan mengajilah tentang bab itu juga jangan
hanya undang- undang sekular saja.

> Ok lah yang terakhir..saya terfikir juga kenapa Dr M tidak mati-mati..Hanya
Allah yang mengetahui...yang nyata hidup seribu tahun pun kalau tak menjaga
amanah (Khalifah ) di muka bumi ini pun tak de gunanya.Mungkin pintu taubat
untuknya masih panjang dan tengoklah bagaimana keadaan nanti matinya seorang
yang bernama DR M.