  Undilah PAS : MENENTANG KEZALIMAN & MENEGAKKAN KEADILAN
Assalamualaikum wbt,

Terima kasih kpd para sahabat semua esp. Sdr DRTN98,
The Oiler dan Abg Lang yg dapat menangkap dan memahami
isu yg saya bawa.

Saya tertarik dgn pandangan Abg Lang yg dapat menjawab
persoalan yg saya telah ajukan. Penarikan balik
larangan bela babi adalah utk mengembalikan hak bukan
Islam yg telah diambil oleh Wan Mokhtar, spt kata Abg
Lang:

“So dalam hal ini, hak Org Bukan Islam yg telah di
ambil oleh Wan Mohhtar tu kenalah dikembalikan kepada
mereka. Islam tak mengizinkan Umat Islam mengambil
Hak2 orang2 bukan Islam yg bernaung di bawah kerajaan
Islam. Malahan Islam mewajibkan memberi perlindungan
kepad mereka kerana mereka adalah di bawah
pemerintahan Islam y mohon perlindungan dari kerajaan
Islam. So apasal laks saudara nak beria-ia utk
menghalang mengembalikan hak2 mereka ini. Kalu
Kerajaan Terengganu tak bagi hak mereka nie kepada
mereka.... kerajaan Terengganu bukanlah sebuah
kerajaan Islam tapi kerajaan zalim. So disebabkan
Terengganu hendak mengamalkan apa yg Islam tuntut...
tu saja laah...”

Saya reserve pendapat Abg Lang ni utk dipikirkan dgn
lebih mendalam lagi. Kira tawakuf dulu. Ada
kebenarannya w/pun alasan ketidak-wajarannya telah
banyak saya ajukan dlm email-email terdahulu.

Spt yg telah saya katakan, walaupun terdapat larangan
penternakan babi, saya tidak yakin yg Terengganu bebas
dari babi 100%. Ini diakui sendiri oleh sdr The Oiler
:

“Pasal bab babi ni....Terengganu tiada ladang babi
...Begitulah yang diwar-warkan dalam media dan rakyat
marhain semua percaya........tetapi yang sebenarnya
ada orang bela babi secara kecil-kecilan dan
sembunyi-sembunyi dan kerajaan BN buat Tak tahu je dan
tidak dilesenkan..........walaupun ada bantahan oleh
penduduk Wakaf Tapai dan satu tempat didungun. mereka
kata dia orang bela untuk sendiri sendiri saja seperti
orang melayu bela kambing je.... sebenarnya yang
tersirat ialah Di Terangganu ada ladang babi bersaiz
kecil ditiga tempat berasingan telah dikesan.”
“jadi pada pendapat saya elok sangat le PAS menarik
balik sekatan..dari dia orang bela sembunyi-sembunyi
tu...senang le nak control prasarana nya nanti.”

Maka bolehlah saya simpulkan pdpt sdr The Oiler ni
iaitu DARIPADA BELA BABI SECARA HARAM. LEBIH BAIK
BENARKAN DAN BERI LESEN SUPAYA PENTERNAKAN BABI TU
MENJADI SAH?. [Sila fikirkan!]

Ramai orang yg berkata bahawa penternakan babi itu
hanya dibenarkan dgn syarat-syarat dan peraturan
tertentu. Peraturan-peraturan inilah yg belum jelas.
Dalam hal ini, saya berpendapat bahwa kerajaan
Terengganu sepatutnya mengkaji dulu syarat-syarat dan
peraturan tersebut, sekiranya yakin yg segala
syarat-syarat tersebut boleh dipatuhi oleh para bakal
penternak babi dan juga berkesan dlm mengawal segala
kesan negatif kpd alam sekitar dan maslahat umum umat
Islam, barulah larangan penternakan babi itu ditarik
balik. Usahlah memberikan kebenaran spt sekarang baru
ingin mengkaji dan menetapkan syarat-syaratnya.

Menyentuh pasal syarat dan peraturan ni, eloklah saya
bawa sdr sekelian berfikir setakat mana apa yg
dinamakan ‘peraturan @ law’ itu dipatuhi. Sesungguhnya
semua peraturan itu adalah buatan manusia yg banyak
kelemahan dan cacat-celanya. Walaupun peraturan dan
suruhan dari Tuhan itu pun masih ramai yg
melanggarnya, inikan pula undang-undang ciptaan
manusia. Ambil contoh, lihat saja berapa banyak
company yg melanggar Akta Syarikat, Akta Perniagaan,
Akta Perlesenan, Akta Perkilangan, Akta Buruh dan
berbagai-bagai law lagi. Berapa banyak company yg tak
carumkan EPF para pekerjanya atau tak meremitkan
potongan income tax kpd LHDN. Maka sama-samalah kita
fikirkan ... dan bagi rakyat Terengganu agar buka mata
dan telinga utk menjadi lebih peka iaitu setakat mana
undang-undang babi yg bakal diwartakan kelak dipatuhi
oleh bukan Islam penternak babi. Spt kata Abg Lang,
“Memang Kerajaan BN Mengharamkan Ternakan
babi.....tetapi mereka tidak ambil tindakan terhadap
ladang babi haram”. Pada pendapat saya, walaupun Wan
Mokhtar berani membuat undang-undang larangan
penternakan babi, namun beliau juga masih takut dan
gagal utk menguatkuasakannya. Kini kerajaan Terengganu
telah membenarkannya, apakah mereka dapat memastikan
segala peraturan dan syarat yg ditetapkan itu dipatuhi
serta dapat juga memastikan tiada lagi ladang babi
haram? Setuju atau tak setuju terpaksalah kita berikan
peluang kpd mereka utk membuktikannya.

Akhir kata, maafkan saya jika segala argument dan
persoalan yg saya lontarkan menyebabkan sdr semua
kurang senang. Kpd Ahmad Chukari, soalan sdr
sebenarnya telah saya jawab lebih dahulu dlm email
saya sebelumnya.

Wassalam dan tammat.