--- Muslims On-Line <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

>------------------------------------------------
>Sura 4. An-Nisaa Section 18 (Y. Ali Translation)
>------------------------------------------------
>116.   Allah forgiveth not (the sin of) joining other gods with Him: but He
>forgiveth whom He pleaseth other sins than this: one who joins other gods
>with Allah hath strayed far far away (from the right).

 Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukanNya dengan
sesuatu (apa jua) dan akan mengampunkan yang lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi
sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan hukum-hukumNya); dan sesiapa yang
mempersekutukan Allah dengan sesuatu (apa jua), maka sesungguhnya dia telah sesat
dengan kesesatan yang amat jauh.

>117.   (The pagans) leaving Him call but upon female deities: they call but
>upon Satan the persistent rebel!

 Apa yang mereka sembah yang lain dari Allah itu, hanyalah berhala-berhala
(makhluk-makhluk yang lemah) dan mereka (dengan yang demikian) tidak menyembah
melainkan Syaitan yang derhaka.

>118.   Allah did curse him but he said: "I will take of Thy servants a
>portion marked off.

Yang telah dilaknat oleh Allah dan yang telah mengatakan: Demi sesungguhnya, aku akan
mengambil dari kalangan hamba-hambaMu, bahagian yang tertentu (untuk menjadi
pengikutku).

>119.   "I will mislead them and I will create in them false desires; I will
>order them to slit the ears of cattle and to deface the (fair) nature
>created by Allah."  Whoever forsaking Allah takes Satan for a friend hath
>of a surety suffered a loss that is manifest.
Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran) dan demi
sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong dan demi
sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu
mereka membelah telinga binatang-binatang itu dan aku akan menyuruh mereka mengubah
ciptaan Allah dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang
ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah dia dengan kerugian yang terang
nyata.

>120.   Satan makes them promises and creates in them false desires; but
>Satan's promises are nothing but deception.

Syaitan sentiasa menjanjikan mereka (dengan janji-janji indah) serta memperdayakan
mereka dengan angan-angan kosong dan apa yang dijanjikan oleh
 Syaitan itu tidak lain hanyalah tipu daya semata-mata.

>121.   They (his dupes) will have their dwelling in hell and from it they
>will find no way of escape.

Mereka itu, tempat akhirnya ialah Neraka Jahanam dan mereka pula
 tidak akan dapat melarikan diri daripadanya.

>122.   But those who believe and do deeds of righteousness We shall soon
>admit them to gardens with rivers flowing beneath to dwell therein for
>ever.  Allah's promise is the truth and whose word can be truer than Allah's?

Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, Kami akan masukkan mereka ke dalam
Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya
selama-lamanya, sebagai janji Allah yang benar dan siapakah yang
 lebih benar perkataannya daripada Allah?

>123.   Not your desires nor those of the people of the Book (can prevail):
>whoever works evil will be requited accordingly.  Nor will he find besides
>Allah any protector or helper.

(Balasan yang baik yang dijanjikan oleh Allah itu) tidak akan didapati hanya dengan
angan-angan kamu semata-mata dan tidak pula dengan angan-angan ahli Kitab (Yahudi dan
Nasrani). Sesiapa yang melakukan kejahatan, dia akan dibalas dengan kejahatan itu dan
dia pula tidak akan mendapat selain dari Allah seorang pun yang akan melindunginya dan
tidak ada juga yang dapat menolongnya.

>124.   If any do deeds of righteousness be they male or female and have faith
>they will enter heaven and not the least injustice will be done to them.

 Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang dia
beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga dan mereka pula tidak
 akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) sedikitpun.

>125.   Who can be better in religion than one who submits his whole self to
>Allah does good and follows the way of Abraham the true in faith?  For
>Allah did take Abraham for a friend.

Dan tidak ada yang lebih baik agamanya daripada orang yang menyerahkan dirinya kepada
Allah (dengan ikhlas), sedang dia berusaha mengerjakan kebaikan dan dia pula mengikut
agama Nabi Ibrahim yang lurus (yang tetap di atas dasar tauhid); dan (kerana itulah)
Allah menjadikan Nabi Ibrahim kesayanganNya.

>126.   But to Allah belong all things in the heavens and on earth: and He it
>is that encompasseth all things.

Dan bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi dan Allah
sentiasa Meliputi (pengetahuanNya dan kekuasaanNya) akan tiap-tiap sesuatu.

terjemahan berdasarkan al-islam.com yg telah dibebanturunkan menggunakan t.sh
(t.sh is available upon request)

==
Laman Jiwa Merdeka
http://beras.tripod.com