SAlam~

Sebagai seorang muslim yg tunduk/khuduk, wajib mengimani apa2 saja yg datang dr
arRasul melalui kabar hadith2 shohih terutamanya yg dilaporkan oleh syaikhain Bukhari
& Muslim.

(menurut Saydina Ali)Sekiranya deenul islam ini mengikut logik atau rasional, maka
telapak kaki kulit yg dibawahlah yg diusap, tetapi sunnah nabi memerentahkan mengusap
yg diatas.

kita jangan segan & malu tntg apa2 yg dimomokkan oleh orientalist dan GAH tntg air
kencing kuda, lalat dlm minuman dll. Ini adalah sebahagian ajaran deen kita. Wslm
FREE Personalized Email at Mail.com
Sign up at http://www.mail.com?sr=mc.mk.mcm.tag001
Assalammualaikum,

Cuma nak memberi sedikit pandangan disini. Didalam hadis tersebut tidak berapa jelas yang mengatakan bahawa Rasullulah saw membuang air besar diatas bumbung.

Kalau mengikut riwayat tersebut, Abdullah ibn Umar tidak pula mengatakan kearah mana pandangan beliau (seperti atas, bawah, hadapan, kiri atau kanan) semasa itu.

Saya merasakan kemungkinan besar beliau memandang kearah bawah, sebab kalau pandang:

1. Ke atas - tak berapa lojik sebab yang nampak langit ataupun kearah rumah yang lebih tinggi.
2. Kiri/kanan/Hadapan - Mungkin tapi ditutup oleh "screen" (kain atau sebagainya). Bermakna tak berapa jelas.
3. Kebawah - Pandangan adalah lebih jelas kalau kita yang berada diatas dan memandang kebawah. Bumbung pun bukannya tinggi sangat. Kalau dibumbung KLCC mungkin tak nampaklah.

Berharap mendapat komen yang bernas dari netters sekelian.

Wassalam.

GET PAID! FREE E-MAIL THAT PAYS! ITS HOTTER THAN HOTMAIL.
Sign up now at: http://www.themail.com/ref.htm?ref=91398

"Abu Alifa" <[EMAIL PROTECTED]>  wrote:

>Assalaamu'alaikum,
>
>Bila Sdr Ehsan quote ahadith berkenaan perbuatan Nabi buang air besar,
>menyuruh minum air kencing, solat di tempat kambing tidur , ramai yang
>melenting. Kenapa mesti melenting? Ahadith tersebut sahih Bukhari.
>Pertikailah Bukhari atau subject matter tersebut. Persoalannya, Nabi tak
>buang air besar kah? Dia pun manusia juga. Kalau subject matter (berak atas
>bumbung, dsbnya) itu menghina Nabi, kenapa Bukhari mesti masukkan kedalam
>Sahih beliau pada asalnya. Sudah tentu Bukhari tidak fikir (selepas
> [...]
FREE!! 5-day Marketing Course! Highly Recommended!!
http://foreverweb.com/cgi-foreverweb/kt.cgi?IM4092