Dairi seorang Foreign Mujahid di Chechnya (PART 1) (03
Mac 2000)

“ Beberapa hari lalu, aku bersama ** dan beberapa
orang sahabatku seramai ** orang telah
bergerak sebagai satu barisan bantuan untuk bertemu
dengan sahabat-sahabat kami yang
baru tiba dari Grozny. Kami tidak membawa sebarang
bekalan makanan (aku fikir Komander
mengagak bahawa kami akan tiba di perkampungan
tersebut pada malam pertama ini) selain
daripada beberapa sahabatku ada membawa sedikit
makanan ringan untuk mengalas perut
dalam seharian perjalanan tersebut, dan sepanjang
laluan itu melalui kawasan pergunungan.

Denai tersebut telah merupakan jalan yang paling sukar
yang pernah kami lalui. Sepanjang
lebih kurang 45km berjalan kaki. Sebaliknya,
perjalanan melalui pergunungan itu sepatutnya
selama sehari itu rupanya telah menjangkau selama
genap empat hari perjalanan tanpa
bekalan. Selama hari itu, jumlah makanan yang aku
makan tidak lebih daripada satu per lima
daripada jumlah makanan biasa! Sebahagian besar
sahabat-sahabatku menghadapi kesukaran
yang sama kecuali beberapa roh yang terpilih
(syuhada’). Tiga malam pertama, kami bermalam
di dalam salji yang membeku, tanpa tempat perlindungan
khusus, selain daripada pakaian
yang kami pakai seharian. Pada malam pertama, kami
telah bermalam di tempat tinggi di
pinggiran gunung, jadi kami tidak dapat menyalakan api
di sebabkan oleh terdapat
tentera-tentera Rusia berhampiran dengan kami. Aku
gementar bila terkenangkan kembali saat
itu – stokinku basah lenjun dan aku bermalam di sana
dengan keadaan menggigil kesejukkan
yang amat sangat. Pada lebih kurang pukul 5 pagi
keesokan harinya, aku telah cuba untuk
bangkit dari tempat tidurku, tetapi aku telah
mengalami ketegangan otot di perutku. Selama
lebih kurang setengah jam aku cuba untuk bangkit dan
kemudian berjalan! Pada malam kedua
dan ketiga, kami telah dapat menyalakan api, dan
kebanyakkan sahabat-sahabatku berjaga
sepanjang malam untuk memanaskan badan kami.
Walaubagaimanapun pada petang hari
kedua, kami telah berada betul-betul berada di
belakang barisan tentera-tentera Rusia dan
dalam perjalalan menghampiri sebuah perkampungan di
hujung dataran landai, di mana
sahabat-sahabat kami yang lain sedang menanti ketibaan
kami di sana. Kami bergerak di
dalam barisan yang amat panjang, lebih kurang jarak di
antara sahabat yang paling hadapan
dengan yang paling belakang ialah selama sejam
perjalanan.

Aku berada di dalam kumpulan peretama yang tiba di
tanah landai yang menganjur ke lembah
yang curam dimana sahabat-sahabat telah berhenti
berehat untuk berwuduk dan solat.
Sepanjang hari kami telah dibingitkan oleh bunyi
pesawat-pesawat Rusia, dan kami tahu
mereka sedang menanti ketibaan kami di beberapa
penempatan tentera Rusia yang
berhampiran. Pada saat itulah kami telah di hujani
oleh bedilan mortar tanpa henti-henti,
semakin lama letupan mortar itu semakin hampir kepada
kedudukan kami (pengintip ada
berhampiran dengan kami). Dalam sekejap masa sahaja
mortar-mortar itu meledak di
kedudukan kumpulan kami. Aku bersama seorang sahabatku
yang lain telah mendengar bunyi
siulan bom menghampiri kedudukan kami berdua, tanpa
berlengah lagi kami terus tunduk dan
berlindung, mortar tersebut telah meledak sejauh hanya
beberapa meter di belakangku. Aku
segera bangkit untuk terus bergerak dan mengalih
kedudukanku tetapi sahabatku itu selang
dalam 1 – 2 meter jaraknya daripadaku telah rebah ke
bumi. Alhamdulillah, Allah telah
melindungi aku daripada sebarang kecederaan. Satu
sepihan bom telah menembusi dari
perutnya hingga ke belakang. Untuk minit seterusnya,
dia masih tercungap-cungap sewaktu
kami sedang menanggalkan peralatan daripada badannya,
dan menariknya ketempat
perlindungan. Secara berterusan kami membisikkannya
Kalimah Syahadah sambil
memangkunya, tetapi aku tidak pasti samada beliau
dapat mendengar bisikkan kami lagi
sewaktu beliau nazak. Beliau menarik nafas dalam,
semakin lama semakin perlahan sewaktu
rohnya meninggalkan jasad sahabatku itu untuk bertemu
dengan Penciptanya (Insya-Allah).

Seramai lima orang Mujahidin telah gugur di dalam
serangan itu. Di dalam keadaan tersebut
juga, tentera Rusia telah cuba untuk memerangkap kami
ke lembah ersebut dengan
menggunakan dua buah kereta kebal, sebuah di atas
jalan raya, dan sebuah lagi di *** arah
ke belakang kami. Kereta kebal pertama telah
dimusnahkan oleh seorang mujahid muda
dengan menggunakan RPG ( di mana ada di kalangan
Mujahidin Chechen yang berusia empat
belas tahun berjuang bersama kami ketika itu). Beliau
mara ke arah jalan raya, lantas
membidik kereta kebal tersebut dan terus membedilnya.
Sewaktu beliau melakukan itu, kereta
kebal tersebut sedang memusingkan meriamnya ke arah
beliau untuk menghancurkan
jasadnya. Segala kelengkapan dan isi kereta kebal
tersebut meletup di dalam kegelapan
malam, yang mana telah mencampakkan rasa gerun di
hati-hati tentera Rusia yang
berhampiran.

Komander kami telah menghantarkan beberapa mujahidin
ke arah perkampungan itu sebagai
penunjuk arah, dan kesemua daripada kami telah dapat
melepaskan diri, para syuhada’ dan
Mujahidin yang tercedera telah dibawa bersama ke
tempat yang selamat. Seperti yang telah di
sebutkan di atas, pada malam seterusnya kami tidur di
kawasan pergunungn itu yang di
selubungi salji, tetapi kali ini di dalam kumpulan
yang berselerak, di mana sahaja asalkan
cukup untuk melindungi nyalaan api kami daripada
pandangan musuh. Pada pagi keesokan
harinya, aku bersama seorang sahabat lain telah
bergerak ke ***(Jalanraya yang dikuasai
oleh tentera rusia sepanjang ****) dan ***
bersebelahan dengan ***. Sahabat-sahabat
daripada grozny telahpun bergerak pada malam sebelum
itu dan Komander mereka telah
menghalakan pasukannya ke penempatan kami untuk
bertemu dengan pasukan kami. Di tempat
ini, secara keseluruhan muka buminya dilitupi salji,
dan yang ada hanya beberapa landmark
yang terang.

Tentera Rusia sudah semestinya maklum dengan apa yang
berlaku dengan memastikan
pergerakkan kami, lalu membedil ke arah kami secara
bertalu-talu. Alhamdulillah, setiap kali
bedilan dilakukan, itu terpesong sedikit. Selepas
itulah kami telah bertemu dengan barisan
Mujahidin tersebut. Satu pergerakan; satu barisan yang
mengandungi beberapa ratus
Mujahidin sedang berjalan keluar daripada permandangan
salji yang putih di dalam
pergerakan yang teratur. ***** adalah di antara
kumpulan yang di hadapan yang mana
Komander kami telah memberi salam. Selepas saya
memberikan salam kepadanya, saya telah
bertanyakan soalan yang mana aku selalu bertanya di
dalam waktu-waktu yang lain, di
manakah ***** ?

Kesemua sahabat-sahabt kepenatan tetapi amat gembira
kerana dapat bertemu kami.
Sahabat-sahabat yang cedera parah dan yang baru
terbunuh sedang di bawa di atas belakang
kuda, dan ramai lagi yang di bawa dengan pengusung
atau di sokong bahu oleh sahabat yang
lain. Sahabat-sahabat tersebut telah melalui sepanjang
jalan daripada Grozny melalui
pertahanan yang besar dan ganas tentera-tentera Rusia.
Aku belum lagi mengira jaraknya,
tetapi memang pasti jaraknya amat panjang dan sukar.

Secara fizikalnya, kami telah kehilangan berat badan
yang banyak, paha kami sukar untuk
berfungsi, dan pelbagai kesukaran yang lain. Sepanjang
hari yang kedua aku telah mengalami
sakit yang teruk, tetapi Alhamdulillah, aku sekarang
berasa semakin sihat daripada sebelum
ini. InsyaAllah aku akan sihat seperti sediakala dan
mara untuk perhitungan seterusnya!

Sewaktu aku menulis diari ini, kedengaran melalui
perhubungan radia tentang ketibaan
kumpulan kedua mengandungi lebih kurang 1000 orang
Mujahidin. Bilangan tambahan pada
yang gugur ialah seramai 12 orang di sepanjang
perjalanan tersebut. Seseorang telah
menyebutkan kepadaku bahawa dua orang di antara yang
terbunuh adalah *** dan
nampaknya salah seorang daripadanya adalah kawanku,
***. Dia telah mengalami
kecederaan parah di perut sewaktu di dalam perjalanan
keluar dari Grozny dan perjalanan
seterusnya merupakan ujian yang amat sukar. Aku nampak
ramai yang tercedera, termasuklah
***. Aku telah pergi bertemunya semalam, tetapi
keadaan beliau masih lagi tidak sedar dan
tidak dapat mengenali aku; dia tercedera terkena
serpihatan bom telah di kakinya dari Grozny
dan Subhanallah sebaik sahaja beliau tiba di ***, trak
yang membawa beliau telah di serang
dan di tembak oleh sebuah pesawat yang mana beliau
telah kehilangan separuh daripada
tangan kirinya.

Kelengkapan peralatan perubatan di *** dan kecederaan
sahabat-sahabat amatlah sukar
untuk diterangkan. Sebuah hospital di *** juga telah
hancur di bom dan sekarang beberapa
pesakit telah ditempatkan berasak-asak di dalam satu
bilik yang tidak terjaga. Sebuah lagi
hospital berhampiran *** di mana *** dan beberapa
sahabat lain di tempatkan berkeadaan
lebih baik sedikit daripada yang sebulum ini ( dan
hospital ini akan di tutup tidak lama lagi).
Pakar perubatan amat terhad untuk menguruskan kegunaan
ubat penahan sakit (di catu) dan
anti-biotiks bersama gergaji pembedahan untuk memotong
kaki yang parah. Didalam keadaan
ini, mengalami kecederaan parah merupakan satu ujian
yang amat besar dan sakit yang
pernah aku saksikan, jadi aku sering berdoa semoga
Allah menjauhkan diriku daripada ujian
tersebut. Apa yang aku ingin persoalkan, di manakah
perginya doktor-doktor muslim yang
bertahun-tahun berusaha mengejar karier mereka, jadi
satu hari mereka boleh ‘berkhidmat’
kepada Muslim? Mengapakah mereka tunduk kepala untuk
menyenangkan hati-hati Yahudi
dan musuh Islam, Mujahidin yang berani seperti ***
terlantar tanpa dirawat, berada di dalam
kesakitan dan kesengsaraan di dalam sebuah bilik
sempit di bawah tanah. InsyaAllah, Allah
akan memberikan ganjaran di atas ketahanan mujahidin
itu dengan balasan ni’matNya dan
Allah akan persoalkan (Allah Maha mengetahui) kepada
doktor yang sentiasa terjaga
perutnya, kaya dan bongkak itu mengenai kepada
siapakah yang mereka berkhidmat sewaktu
jihad.

Secara umumnya, mereka (Rusia) sedang menambahkan lagi
serangan bertalu-talu tanpa
henti-henti dengan mengebom bandar-bandar yang mana
sasaran utamanya hanyalah
terhadap penduduk awam. Satu perkara yang akan di
lalui orang sesiapa sahaja yang berada
di dalam barisan hadapan/ medan pertempuran, dan
banyak lagi pengalaman yang menguji
kekuatan iman selain daripada sewaktu pesawat melintas
di udara untuk menjatuhkan bom dan
melancarkan roket. Penghuni bangunan akan membisu
seketika dan anda hanyalah berdaya
untuk menunggu dan berdoa. Beberapa saat kemudiannya
(itu pun kalau anda masih
bernyawa) anda akan di gegarkan oleh letupan yang
menghancurkan bangunan di sebelah
anda akibat ledakan bom tersebut. Selain itu pelbagai
ujian-ujian lain bakal menjengah
samada serangan itu daripada kereta kebal, artilery,
grads dan scuds.

Bagi orang awam, dengan keluarga serta harta benda
mereka, peperangan merupakan satu
mimpi yang ngeri yang mana anda tidak dapat bayangkan
kesengsaraannya melainkan anda
sendiri hidup di dalam situasi itu bersama mereka.
Tidak mustahil dikatakan bahawa orang
ramai tidak mahukan peperangan. Berita lain pula ialah
mengenai serangan besar-besaran
tentera Rusia keatas bandar *** yang mengawasi ***.
Alhamdulillah Mujahidin berjaya
mematahkan serangan mereka. Walaubagaimanapun, saya
tahu bahawa sekurang-kurangnya
seorang Komander berpendapat bahawa mereka akan
kembali menyerang, jadi semua yang
tercedera sedang di pindahkan ke ***.

Di dalam masa dua bulan ke hadapan ini, pilihanraya
akan dijalankan, dan dalam masa itu
serangan akan bertambah sengit. Mereka telah
menghantar pasukan payung terjun
(para-troopher) ke *** baru-baru ini yang mana mereka
telah dikalahkan samada dengan
kecederaan teruk atau telah berundur setelah bertempur
beberape ketika dengan Mujahidin.

Agak sukar untuk memberikan gambaran secara umum
mengenai Mujahidin kerana
pasukan-pasukan mereka berasal daripada seluruh tempat
di Caucasus dan juga dari seluruh
dunia. Di ketika saya berada di ***, terdapat
sekurang-kurangnya sedozen bahasa yang
berlainan digunakan di dalam sebuah bangunan kecil
yang menjadi penempatan kami.

Sebenarnya peperangan ini bukan sekadar untuk kempen
pilihanraya putin, tetapi sebenarnya
ialah untuk menghancurkan umat Islam dan kebangkitan
Mujahidin. Ia dibiayai dan (secara
teran-terangan) mendapat sokongan daripada Barat di
bawah pengaruh Yahudi. Sekumpulan
Yahudi Rusia yang berkuasa di dalam kerajaan (diketuai
oleh Berezovsky) telah menguasai
media, perbankan dan industri termasuk juga beberapa
kementerian yang berpengaruh.
Merekalah yang telah menaikkan Putin daripada bawah,
yang tak pernah di kenali sebelum ini
dan meletakannya sebagai ketua dalam rebutan tempat
Presiden di atas tujuan peperangan ini.

Fakta penting yang harus di ambil tahu ialah bahawa
Putin bukanlah menggunakan
peperangan ini untuk mencapai cita-citanya untuk
menjadi presiden, tetapi Putin hanyalah
sekadar alat (di atas kuasa presiden itu) untuk
mengistiharkan perang menghancurkan
satu-satunya negeri yang mengamalkan dasar berdasarkan
Tauhid yang benar dan Islam yang
tumbuh di dalam negara Rusia. Semenjak dari mula lagi
Putin telah menyatakan objektif
sebenarnya adalah bukan untuk menguasai Chechnya,
tetapi untuk menghancurkan
‘pengganas’ (Mujahidin!). Tanpa kekalahan dapat
menghancurkan kami adalah kekalahan
bagi Rusia, yang mana tidak akan memberikan ruang
untuk persetujuan berundur/ damai
seperti dalam Perjanjian Damai Mashkadov-Lebed 1996.

Secenario sekarang ini hanyalah untuk peperangan
gerilla yang berpanjangan dan kami
semakin di tolak kawasan pergunungan dan Tentera
rusia, InsyaAllah akan mengalami
kemalangan jiwa yang teruk di dalam kemaraan mereka
dan bagi Mujahidin, serangan
mengejut akan dilakukan dari belakang barisan mereka.
Setelah bilangan kemalangan jiwa
tentera rusia meningkat tinggi barulah segala
kepalsuan ini akan terbongkar, dan rakyat Rusia
akan bangkit memprotes peperangan ini secara
terang-terangan. Walaubagaimanapun, ini
hanyalah sekadar pandangan jauh sahaj

a dan kebenarannya tentulah Allah sahaja yang Maha
Mengetahui sejauhmana peperangan
ini akan akhir atau berterusan. Peperangan ini meletus
sebaik sahaja yang peperangan yang
pertama tamat dan akan berterusan selama mana yang di
kehendaki oleh Allah. Secara
umumnya, Foreign Mujahidin yang seniorlah yang berazam
untuk terus berjuang dan
merupakan tulang belakang bagi organisasi muslim
secara keseluruhannya , *** merupakan
sahabat-sahabat yang amat ikhlas dan di senangi untuk
bersama. Tidak kurang juga dengan
sikap kumpulan ethnic lain, terlalu ramai untuk di
sebutkan disini.

Aku melihat *** dan seorang sahabat bernama ***
semalam. Mereka semuanya, Alhamdulillah
nampaknya lebih sihat berbandingkan sebelum ini,
dengan sahabat *** kelihatan sedang
berjalan-jalan mengambil angin. Walaubagaimanapun,
walaupun luka yang di alami oleh ***
telah dibersihkan, tetapi bukaan lukanya terlalu luas
dan berkemungkinan beliau memerlukan
satu pembedahan. Keadaan hospital di *** adalah lebih
teruk berbanding daripada yang
beliau ditempatkan sekarang(!!) dan di sana terdapat
hanya SEORANG DOKTOR sahaja
bertugas, kami tidak senang untuk membawanya ke sana.
Berdoalah untuk beliau agar Allah
permudahkan urusan beliau dan menyembuhkan lukanya
secepat mungkin….”

Petikan diari Brother X (Rakyat Norway), Chechnya,
Februari 2000.

Balik ke atas

Dairi seorang Foreign Mujahid di Chechnya (PART 2) (03
Mac 2000)

Tentera Rusia sedang mengesan kedudukan dan pertahanan
kami secara lebih agresif
sekarang ini. Di waktu saya sedang menghabiskan baris
yang pertama ini, di radio wireless
kedengaran dua sahabat daripada kontijen saya di dalam
Pasukan Abu Jafar telah terkorban
kelmarin. Dua orang sahabat itu merupakan seorang yang
warak dan kami pernah menyertai
pertempuran di ***. Abu Ubaidah (Yaman), adalah salah
seorang sahabat dari Yaman (pada
pendapat saya, kumpulan sahabat yang paling peramah di
kalangan sahabat-sahabat Arab)
dan beliau juga merupakan sahabat baik saya. Abul
Abbas (Kuwait) – adalah seorang sahabat
yang warak dan juga ikhlas – Semoga Allah merahmati
mereka. Bilamana sahabat baik anda
terbunuh, memori dan kenagan bersamanya akan terus
berlegar di fikiran anda selama
beberapa hari ke depan. Abu Ubaidah juga tidak
terkecuali.

Kami kemudiannya berjaya mengesan kembali mayat
Mujahid Chechen, Shamil Gergebil dan
tiga Mujahidin yang lain, mereka telah terkorban di
Gunung Walid selama lebih daripada tiga
minggu lepas. Subhanallah, mayat mereka ketika
dijumpai masih di dalam keaadaan utuh dan
baik; salah seorang mayat sahabat (Muhammed Derghin)
kelihatan seperti masih hidup
(matanya terbuka dan kulitnya masih merah)! Sebaliknya
mayat-mayat tentera Rusia yang
terbunuh di dalam pertempuran yang sama kelihatan amat
daif sekali. Di antara mayat-mayat
mereka, dalam masa 3+ minggu, terbunuh di dalam
operasi yang sama, telahpun reput (di
dalam salji). Muka salah seorang daripada mereka telah
hancur dimakan gagak-gagak dan
kepala mayat salah seorang pegawai pemerintah mereka
telahpun kosong, yang mana
sepatutnya berisi otak!

Kesemua sahabat-sahabat daripada unit kami telah
pulang dari Grozny. Perjalanan tersebut
merupakan satu pergerakan di kawasan pergunungan di
dalam musim sejuk yang panjang,
semasa perjalanan tersebut, beberapa kehilangan jiwa
telah berlaku dan satu barisan
Mujahidin *** (sepanjang 6km) telah terpecah dua.
Barisan pertama yang terbesar telah
mengambil masa selama empat hari untuk tiba di titik
pertemuan (meeting point). Cuba
bayangkan betapa payahnya perjalanan ini yang perlu
kami lalui itupun kami mempunyai
tubuh badan yang sihat dan mempunyai rehat secukupnya
pada permulaan perjalanan, anda
boleh bayangkan betapa mustahilnya bagi Mujahidin
untuk mengembara sambil bertempur
sejauh 40-50km di dalam wilayah yang di kuasai tentera
Rusia. Barisan kedua pula sering pula
di kejar oleh pesawat-pesawat dan pengawal-pengawal
Rusia (Khalil Ibrahim (Turki) telah
mengalami kecederaan sewaktu berundur dari Grozny, dan
telah gugur setelah mengalami
kecederaan lain serta kepenatan). Ramai
sahabat-sahabat tertidur walaupun di dalam waktu
berhenti yang pendek, dan beberapa sahabat yang lain
terpaksa menggunakan tongkat untuk
mengejutkan mereka dan menggerakkan mereka ke hadapan.
Selain daripada itu beberapa
orang sahabat yang lain telah tertidur dan meninggal
dunia di dalam kesejukkan salji, tanpa di
sedari oleh yang lain. Beberapa orang pula telah
tersesat jalan dan tidak dapat ditemui semula.
Satu pasukan yang terdiri daripada tiga Mujahidin
Chechen yang telah berjaya ditemui semula
mendakwa bahawa mereka telah tersesat di pergunungan
itu sejauh beberapa batu sehingga
mereka tidak berdaya untuk meneruskan perjalanan lagi
di sebabkan lapar dan keletihan yang
amat sangat.

Kemudiannya, Alhamdulillah, mereka terdengar bunyi
pergerakan sesuatu di dalam salji dan
terserempak dengan seekor babi hutan. Tanpa berlengah
lagi, mereka menembaknya, lalu
memasaknya dan terus makan. (Allah menghalalkan untuk
kamu memakan yang haram di
ketika mana tiada makanan halal yang lain untuk di
makan, tambahan lagi ia merupakan
kewajipan untuk kamu makan makanan tersebut kerana
jika sebaliknya kamu akan mati jika
tidak memakannya). Setelah itu mereka berupaya kembali
meneruskan perjalanan sehinggalah
mereka terserempak dengan sekumpulan pengawal
Mujahidin. Sebenarnya banyak lagi kisah
keberanian dan kesukaran yang di hadapi oleh setiap
pejuang yang mana tidak dapat
diketahui. Dua orang Komander telah terkorban
(Aslambeg & Khunkapash). Field Commander
Islamil (yang memakai penutup mata sebelah) telah
gugur minggu lepas semasa di Grozny.
Seperti biasa (Abu *** menceritakan kembali kisah ini
kepada saya), Komander Ismail gugur
setelah berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir
dengan secara berani dalam
mempertahankan sahabat-sahabatnya yang lain. Tentera
Rusia telah memasuki sebuah
bangunan sekolah yang bertingkat-tingkat di tengah
bandar Grozny dan Ismail bersama
sepuluh orang sahabatnya telah menyerang tentera
tersebut dan beliau telah memberitahukan
kepada beberapa Mujahidin (dari pasukan yang lain)
agar bertahan di jambatan yang
bersebelahan bagi mengelakkan pasukan bantuan Rusia
tiba ke situ. Setelah pertempuran
jarak dekat telah berlaku di bangunan tersebut, mereka
telah berjaya menawan tingkat bawah
bangunan dan mengepung tentera Rusia yang berada di
tingkat atas. Beliau kemudiannya
melaungkan kepada pasukan tentera Rusia itu agar
menyerah diri menerusi tangga bangunan
itu. Beberapa lama kemudian, di luar pengetahuan
beliau, pasukan yang sepatutnya
mempertahankan jambatan tersebut telah berundur tanpa
memberitahu beliau terlebih dahulu.
Seperti yang di sangkakan, sewaktu Ismail menawan
bangunan itu, beratus-ratus tentera Rusia
telah melintasi jambatan tersebut dan terus mengepung
bangunan sekolah itu. Sepuluh sahabat
itu telah berbalas tembakan dari atas dan dari luar
bangunan itu. Ismail merupakan orang
yang pertama tercedera, tetapi beliau meneruskan
perjuangan dan masih dapat mengarahkan
sahabat-sahabatnya. Seterusnya, sebutir bom tangan
telah di lontarkan ke arah mereka, di
mana pada saat itu Ismail melompat ke atas sahabat
yang berdekatan dengan beliau, untuk
melindungi sahabat itu dari letupan bom tersebut!
Beliau mengalami kecederaan parah akibat
percikan bom itu (seluruh belakangnya) dan beliau
syahid tidak lama selepas itu.
Sahabat-sahabat yang lain terus berjuang sehinggalah
ketibaan Pasukan Bantuan Mujahidin
yang berjaya menebusi kepungan tentera Rusia dan
memberi laluan untuk sahabat-sahabat itu
keluar dari situ. Pertempuran tersebut tentunya amat
sengit dan pergerakkan Mujahidin itu
amat pantas. Dalam sepuluh sahabat yang terkepung itu,
lima orang dapat melepasi kepungan
itu dengan selamat, dan lima orang yang lain telah
syahid dan tertinggal di dalam bangunan
tersebut (sekarang ini di kuasai oleh Rusia). Ismail
adalah Komander Chechen yang
merupakan salah seorang saudara Khattab yang tertua
dan paling dipercayai serta di geruni.
Beliau merupakan salah seorang daripada beberapa
sahabat yang berjuang menentang Rusia
sawaktu operasi yang pertama di dalam Peperangan
Pertama ( mempertahankan Grozny pada
Disember 1996). Beliau mempunyai tubuh badan yang
sasa, dan tinggi serta merupakan salah
seorang sahabat yang tiada langsung perasaan bangga
diri- sentiasa tersenyum, peramah dan
mudah di buat kawan dengan sesiapa sahaja samada
beliau mengenalinya atau tidak.

Salah seorang lagi sahabat baik saya ialah Saeed
Mohammed dari Ctari-Atagi (sebuah bandar
di Chechnya). Saeed adalah Komander Seksyen di bawah
Komander Abu Dharr dan beliau
gugur didalam satu pertempuran di Grozny, pad minggu
lepas. Saya baru sahaja mendapat
berita tentang seorang sahabat saya yang lain,
Badruddin, telah gugur di saat pertama operasi
menentang kemaraan tentera Rusia. Khaleel Ibrahim
(Turki) juga telah syahid. Beliau, seperti
sahabat-sahabat yang lain juga, telah gugur sewaktu
perjalanan yang sukar ke Selatan di
sebabkan oleh kecederaan yang di alamainya di Grozny.

Alahmdulillah, ia merupakan satu rahmat dalam
mengenali sahabat-sahabat tersebut kerana
mereka merupakan di antara yang elit di dalam pasukan
Mujahidin. Apa yang saya tahu
beberapa sahabat yang terbaik merupakan Syahid yang
pertama. Meraka mendapat syahid
dan kita berasa sedih kerana mereka tidak lagi bersama
kumpulan kita ( banyak keberkatan
yang lebih daripada kumpulan yang baik dan
sahabat-sahabat itu adalah di antara yang
terbaik). Walaubagaimanapun, yang ganjilnya mereka
yang syahid itu dirasakan seperti orang
yang anda kenali telah pergi buat seketika dan di hati
kecil anda , anda yakin akan bertemu
mereka kembali!

Pihak tentera Rusia begitu terdesak. Semua orang
bersetuju bahawa peperangan ini lebih
sengit dan amat berbeza dengan keadaan peperangan yang
lepas. Mereka bergerak secara
sistematik untuk mengepung Mujahidin dan mencuba untuk
menhalang sebarang pergerakan.
Serangan bom tanpa menentukan sasaran (seperti
binatang, mereka mengebom setiap
perkampungan dan kenderaan tanpa mengira samada iainya
orang awam atau Mujahidin),
Special Forces juga di hantar di kawasan puncak
pergunungan, mereka cuba mencari inisiatif
keatas Grozny dengan memulakan perang ke atas kami.
Pengeboman (Grads, Pesawat,
Artilery) bertambah sengit dengan penggunaan bom yang
beratnya sehingga beberapa tan.
Semalam, sebuah pesawat telah menjatuhkan bom di
sebuah padang bersebelahan dengan
kedudukan kami, berjarak dalam 100m, telah
menggegarkan seluruh isi rumah dan
menyebabkan keretakan yang teruk. Kami juga telah
melihat pesawat terbang begity rendah
(mungkin 150m) dan menjatuhkan dua butir bom percikan
(shrapnel bom) – dua silinder yang
dijatuhkan menggunakan parachute dan meletup di udara.
Dua hari lepas, sedang saya
melelapkan mata di dalam *** ( yang di letakkan di
dalam ***) di luar ***, kemudian kami
telah dikejutkan oleh letupan roket-roket sepanjang
pinggiran ***. Kami telah membuat
keputusan untuk bergerak ke kedudukan yang lebih
selamat dan di dalam perjalanan itu, kami
telah terlihat dua orang Mujahidin (Pasukan Arbi
Barayev), mempunyai kedudukan di
tengah-tengah letupan tersebut yang menyebabkan mereka
Syahid serta-merta- Saya tidak
akan menceritakan kecederaan mereka. Semalam, ketika
saya sedang mendapatkan air,
tembakan meriam telah meletup di kawasan sekitar saya
itu. Di waktu malam, kami akan di
jadikan sasaran roket-roket dan meriam yang
menggegarkan rumah-rumah di sini. Semuanya
yang tersebut ini merupakan perkara biasa yang berlaku
di sini dan sememang bukannya suatu
yang ganjil- tetapi ia dapat menunujukkan apa yang
Mujahidin (dan saki baki orang awam
Chechen) hadapi di ketika ini. Bunyi engin pesawat
yang terbang di atas kepala amat
membingitkan (sewaktu bunyi engin pesawat tersebut
dapat di dengar, ia telahpun menembak
atau menjatuhkan bom – dan jika anda telah di jadikan
sasaran, anda tidak sempat mendengar
apa-apa kerana roket bergerak lebih laju daripada
bunyi!) Bunyi bedilan meriam dan grads
adalah merupakan ujian yang amat berat walaupun kepada
hati yang amat berani. Penghuni
bilik akan terdiam seketika dan setiap penghuni akan
membaca doa –doa pendek! Jikalau
anda berada di tengah-tengah sasaran, anda tidak
sempat untuk mendengar sebarang bunyi
amaran – hanya yang anda dapat dengar ialah boom!
[Nota daripada Azzam Publications:
Suatu hari Rasulullah S.A.W telah ditanyakan, “adakah
Mujahid akan di kenakan ujian di
dalam kubur?” Rasulullah S.A.W menjawab. “Hayunan mata
pedang di atas kepalanya sudah
cukup untuk menjadi ujian baginya”, maksudnya
barangsiapa yang melalui pengalaman
pengebomanan ini untuk Allah, telah membuktikan
imannya kepada Allah, maka tidaklah perlu
lagi untuk mengemukakan sebarang soalan teori mengenai
imannya.]

Orang awam semakin letih dan muak dengan peperangan.
Mereka yang tertinggal kerana
tiada tempat lain yang mereka boleh pergi lagi ataupun
kerana mereka tidak mampu untuk
berpindah. Setiap hari lebih kurang 12 orang terbunuh
di sini. Terlalu banyak pelanggaran
hak asasi manusia yang berlaku di sini: shrapnel bombs
(bom percikan), fuel bombs (bom api),
dan sebagainya dan musuh menggunakannya tidak kira
kepada sesiapa sahaja, samada orang
awam ataupun Mujahidin. Amat terang sekali bahawa
Barat merupakan sebahagian daripada
peperangan ini. Lihatlah cara mereka menyelesaikan
isu, mengugut, mengadakan sekatan
bertahun-tahun lamanya untuk menyeksa Muslim
(Afghanistan, Iraq, Indnesia, Pakistan, etc.)
dengan alasan yang kecil (hak wanita, demokrasi,
tuduhan keganasan) tetapi terus
membutakan mata, memekakkan telinga bilamana suatu
perkara itu sesuai dengan kehendak
mereka dan serta merta menghapuskan sekatan (lihatlah
di Israel dan Serbia). Ketika letupan
(tuduhan ke atas Chechen tetapi yang melakukannya
adalah Rusia) meletup di Moscow,
mereka mengatakannya keganasan, tetapi bila pasukan
tentera yang besar (Christian)
mengebom sebuah negara yang kecil hingga hancur,
sengaja menjadikan kediaman dan orang
Islam sebagai sasaran, memperkosa dan mencuri serta
merampas (kami telah menangkap tiga
orang tentera Rusia mencuri di *** tempoh hari) untuk
kepentingan mereka, mereka hanya
berdiam diri dan sekadar komen yang tiada bermakna
sahaja yang dapat didengari. Pada
waktu yang sama memberikan pelbagai bantuan kepada
tentera tersebut. Mereka langsung
tidak melakukan sebarang tindakan untuk menyembunyikan
hal ini, dan kenapa harus mereka
risau kerana kita mempunya pemerintah (kononnya) Islam
seperti Raja Fahd, yang mana telah
mengeluarkan Keputusan Di Raja untuk mengharamkan
sebarang doa kepada Mujahidin di
masjid-masjid di Arab Saudi.

Beratus-ratus barisan kenderaan perisai telah
disaksikan tiba di *** dan seperti yang telah
saya perkatakan di atas, peperangan semakin bertambah
dan sengit. Semua itu adalah
tanda-tanda untuk melakukan serangan sengit untuk
menamatkan peperangan ini sebelum
pilihanraya dan musim bunga yang semakin hampir.
Sebenarnya peperangan ini adalah di
antara Mujahidin dengan musuh dari seluruh dunia.
Pihak Rusia mendapat sokongan
(terang-terangan) dari segenap segi daripada Barat dan
Yahudi. Cara peperangan yang
mereka gunakan secara terang-terangan nampaknya
dicadangkan dan di bantu oleh pihak
luar yang bertujuan untuk menhancurkan Mujahidin di
Chechnya yang berjumlah begitu kecil
ini, mereka tidak akan dapat melakukannya, InsyaAllah
sehinggalah bumi ini akan di basahi
darah setiap Mujahid di Chechnya.

Alhamdulillah, Mujahidin meletakkan harapan mereka
hanya kepada Allah, dan sudah
mencukupi bagi kami bagi menentang dunia yang ganjil
yang kami tinggal ini.

Empat hari berlalu....

Tentera Rusia bergerak pantas dan melakukan serangan
bom dengan sengit. Pesawat-pesawat
terbang di udara pinggiran kampung untuk mencari
sebarang pergerakan kenderaan dan
ak