Benar ASWJ tak pernah mendahulukan akal, saya yakin w/pun saya bukan pengikut
mana-mana gerakan sufi, mereka juga tidak mendahulukan akal. tetapi dalam beberapa
kondisi, hujjah akal boleh digunakan untuk mendidik manusia. Contohnya Imam Ahmad bin
hanbal membimbing Tok Guru Muktazilah.

Saya berhujjah dengan saudara tak pernah saya nyatakan Tok Guru saya kata begini.
mungkin sebab saya bukan pengikut sufi atau tarekat. Saya hanya menasihatkan serta
mengingatkan saudara agar berhati-hati dengan keceluparan kerana buruk akibatnya di
akhirat sedangkan apa yang saudara nyatakan hanyalah talid saudara. sebab itu saya
pernah nyatakan sebenarnya tidak ada apa yang saya pelajari dari saudara
melainkan...........(seperti saya nyatakan dulu)

Saudara terlalu ghairah menghukum. Al Quran diutus untuk kita mematuhi. Cerita Musa
A.S. dan Firaun dalam Al Quran adalah untuk kita amalkan barulah kita berada dijalan
salaf. memang benar Abu Bakar dan sahabat yang lain memerangi kaum munafik tetapi
peperangan mereka didahului dengan tarbiah / amaran. Sila baca buku sejarah. Sekarang
saudara sendiri membuka pekung yang satu lagi milik saudara. Saudara mengketepikan Al
Quran dan memilih hukum akal, malangnya hukum akal saudara tidak bersandar pada
fakta-fakta yang sahih. Saya merasa sedih buat saudara.

memang benar yang haq dan bathil tidak boleh bercampur. Begitu juga yang bodoh dan
yang pandai tak boleh tak boleh bersatu. tetapi yang haq wajib menyeru kebathilan ke
arah kebenaran dan yang pandai wajib mengajar yang bodoh. Dan bukannya melaga-lagakan
dua yang haq atau si bodoh cuba memperbodohkan dua yang pandai.

Betul cermin diri yang paling utama ialah Al Quran dan Hadis, tapi malangnya , ampun
maaf saya tak nampak anda memanfaatkan keduanya.