> [...]
> was a great Hafiz of Hadith, (see later  for the definition of Hafiz of
> Hadith). Shaykh Ghimari has declared in one of his published Fatwa's
> that al-Albani is an innovator (mubtadi) in Islam, (al-Albani has
> criticised Shaykh Ghimari's classifications of Hadith in some of his
> works; but then contradicted himself in others - see the quotes from
> Shaykh Saqqaf later). Shaykh Saqqaf presently teaches a circle of
> students in Amman and has published over forty five books and treatises
> on Hadith, tenets of  faith (Aqeeda), Fiqh and heresiology.

Masaalahnya dai buku beliau yang KONONYA mendedahkan kebathilan Albani,
beliau dengan jelas MENDEDAHKAN kejahilan beliau berkenaan dengan ILMU
HADEETH.

As Saqaaf pun bukannya dapat IJAZAH dari AL AZHAR atau mana2 universiti
yang diiktiraf di seluruh dunia pun.

> So in the first place layak ke dia komen hadith2 dari para Muhadithin
> yang hafal beribu2 Hadith??? Bukankah ini serupa kes budak2 hingusan
> nak cuba betulkan seorang pakar dalam bidangnya???

Layak kerana beliau menjalankan PENGKAJIAN ytang MENDALAM dan pengkajian
beliau telah di kaji dan di nilai oleh SEMUA ULAMA HADEETH seluruh dunia.
Cuma yang komen dia tak bagus hanyalah AS SAQAAF yang JAHEEL dalam ilmu
hadeeth.

> So, again layak ke dia jadi authority dalam ilmu Hadith??? That's why
> kita katakan Doktrin Madzhab Wahhabiyah berdiri di atas asas yang
> goyah. Maka dengan itu ia cacat dan tertolak - apatah lagi hendak
> menyaingi kekukuhan asas Madzhab ASWJ.

Dia layak sebab tulisan2 beliau DIIKTIRAF DI SELURUH DUNIA oleh ulama2 yang
mahir dalam Hadeeth.  Cuma orang SUFI dan SHIAH sahaja yang marah dengan
beliau kerana pengkajian beliau banyak mendedahkan pegangan2 Sufi yang
DAEEF dan PALSU.

> As-Saqqaf memang seorang yang LAYAK untuk berbuat demikian kerana
> beliau mempunyai credential tersendiri, tidak seperti Albani. Kalau
> setakat MINAT - mana-mana keling bunting pun boleh buat.

LAyak, buku tulisan beliau yang kononya MENDEDAHKAN kepalsuan ALbani hanya
mendedahkan KEPALSUAN BELIAU sahaja.

Akhir sekali BELIAU sendiri MENDAIFKAN hadeeth Imam Bukhari dan Muslim.