assalamu'alaikum,

Saya sama macam anda (rakyat marhain). Oleh kerana saya rajin jugak pegi
bank sebab nak keluarkan duit, jadi sekali sekala tu berborak jugak dengan
kakak2 jaga kaunter kat bank tu. Procedure utk buka satu akaun di bawah nama
persatuan bukan boleh dibuat sebarangan. Anda perlu kemukan pelbagai jenis
surat (lupa surat apa) dan salinan itu salinan ini. Lainlah jika ia atas
nama individu.

Lagi satu, perlu diingat nama akaun bagi tabung ini ialah : Tabung
Kemanusiaan Mindanao. Kalau masih tak percaya, cuba pergi ke Bank (dalam kes
ni, Maybank), dan isi borang wang masuk, dan isi juga column nama dengan
"Tabung Kemanusiaan Midanano". Dan cuba tanya kakak/abg kaunter tu, sama tak
nama yang ditulis dengan nama di dalam rekod bank. Kalau tak sama, senang
je, mintak balik borang tu, dan keronyokkan masukkan dalam tong sampah.
Tapi, kalau anda nak transfer duit tu melalui ATM, saya kurang pasti smd
nama pemegang akaun boleh dilihat atau tidak.

Dan untuk menambahkan lagi keyakinan anda, perlu diingat, JIM merupakan
sebuah pertubuhan yang berdaftar. Sebarang program, tindakan atau procedure
yang melibatkan pihak luar, pastinya akan dijaga oleh sesebuah pertubuhan
jika ia mahu terus 'dihalalkan' di Malaysia. Kan pulak JIM nak cari pasal
kot?

Mungkin org yg lebih arif boleh betulkan kalau saya salah dan tambah kalau
saya kurang dan sahkan kalau saya betul.

wassalam.