As-Salamualaikum !

> [...]
>memerintah negara dengan nafsu.Jangan fikir anda bercakap dengan
>Mahmudah kalau anda sendiri tidak kenal Allah.Sikap orang yang tidak
>kenal Allah itu kalau dirujuk dari kitab - kitab lama yang masih ada
>yang tidak diambil berat oleh kita sebab kita sibuk nak takbir
>negara...Antaranya suka mencari kesalahan orang, tidak merasa sayang
>sesama islam dengan alasan orang lain tak islam . megah diri dan
>lain-lain. Masa sekolah pun ada ajar secara ringkas bab-bab yang macam
>ini.... 7 dosa besar dan lain -lain . sibuk cerita pasal dosa orang tak

Hai...saudara, apa maksud saudara cerita saya cerita bernafsu? kelakar jugak
ya,Saya kurang jelas, bernafsu syahwat? atau bernafsu amarah kah? atau lain2
lagilah jenis nafsu yg mungkin  hanya saudara sahaja yg tahu. Semuanya itu
adalah semata2 kerana saya mengatakan perkara menurut apa yg sebenar yg
keluar dari mulut mahathir; saya sertakan lagi sekali email saya yg dahulu
itu utk saudara buat penilaian kat mana "bernafsu"nya cerita saya tu:-

As-Salamualaikum !

Saya nak perturunkan di bawah ini antara cakap2 Mahathir yg penuh
kontroversi, kita amat berasa sedih bila mendengarkan kata-katanya walaupun
orang2 UMNO amat seronok bersorak sorai apabila Mahathir bercakap seperti
dibawah:-

Membongkor ucapan-ucapan PM yang rasanya lebih sensasi.
Dr. Mahathir pernah berucap kepada anggota-anggota Barisan Nasional
sebahagian daripadanya adalah dari anggota-anggota MIC di Kuala Ketil.
Beliau menghuraikan tentang persoalan syahid.
Antaranya ialah beliau menyebut "Sayyidina! Hamzah Yang Gugur Di Uhud Tidak
Dimandikan Kerana Tidak Ada Air, Kerana Terkorban Di Tengah-Tengah Padang
Pasir"
Dr. Mahathir juga membuat ucapan pada perasmian Perhimpunan Agung UMNO, 24hb
Nov 1995 dan pada hari pergulungan Perhimpunan Agung UMNO, 20hb Jun 1999.
Antara dia menyebut "Selepas mengkaji dgn. teliti 600,000 hadith Bukhari
hanya menerima 7,000. Muslim pula mengkaji 300,000 hadith dan hanya menerima
4,000 ... tetapi tentulah banyak drpd. baki 296,000 yg. ditolak tidak shahih
dan mungkin ada hadith yg. diterima sebagai shahih tetapi tidak shahih"

Cakap2 seperti di atas adalah jelas menunjukkan si pengucapnya sejahil2
manusia, tak pernah belajar agama dan hanya mengikut logic otak singkatnya
sahaja. Inilah akibat belajar secara "self study". Kata2nya boleh memberi
impact kepada integriti hukum-hakam Islam ! Dan mungkin gurunya adalah
Golongan Bodoh Anti Hadis. Apakah STATUS Si Penutur Kata-kata itu???

Marilah kita mengaji sebagai mana alim ulama,
>dulu mendapat ilmu . Saya tengok tok guru yang teror tak bising pun nak
>perintah negara
>tapi ulama'-ulama' yang menonjolkan  diri inilah yang
>beriya-riya.Contoh:
>
>Pendapat Dr. Mahathir kata nya menghina Rasulullah Saw..... Tapi  DR.
>Mahathir tak mengaku pun dia alim ulama' adat orang jahil memang kuat
>tersasul.Kalau Allah nak bagi dosa dia tanggung.Kita kalau dah alim

Saudara silap tu sebenarnya adat orang umno yg  memang tak tak mahu
mendengar ajar! Utk makluman saudara mahathir pernah mengaku sebagai ulamak!
Dia bertanya kepada juak2nya apakah makna ulamak...maka dijawab oleh para
juak orang berilmu...lantaran itu mahathir terus mangaku kalau begitu dia
pun ulamaklah...sebab dia pun berilmu katanya....mungkin sebab dia Dr....dia
mengaku ulamak !!! jangan tak tahu!!

>sangat pergilah perbetul atas alasan yang Rasullullah Saw. ajar , penuh
>hikmah, kasih, sayang TEGUR DENGAN IMAN BUKAN DENGAN NAFSU mengumpat
>keji dari jauh bukan ke berdosa tu..?Kalau tak tahu..... mengaji tentang
>adab dalam kitab karangan-karangan ulama yang muktabar.Makna nya bukan
>kitab tulisan puak puak kita aje .... ye ...tu dengan nafsu tu kalau

Saya tak tahu kitab ulamak muktabar mana yg saudara belajar, utk makluman
kitab Dr Hamid Osman bukan muktabar, Begitu juga kita Pengarah Jakim
sekarang ni...bukan muktabar. Tapi kalau saudara mengaji kitab Imam Nawawi
....saudara akan jumpa jenis2 mengumpat yg di bolehkan....itu ulamak
muktabar, dalam kitab Imam AlGhazali pun ada..sila belajar ya. Lagipun apa
yg saya kata tentang mahathir tu cuma saya quote balik jer apa yg dia
kata....berjuta orang umno dan bukan umno menjadi saksi tentang cakapnya
itu..ikut TV, suratkhabar semua keluar.

>macam tu.. Insya Allah ..., Allah maha penerima taubat.. sama sama kita
>perbetulkan diri.
>                Berbalik cerita tadi yang kata Murshid tadi tu kat mana
>saya pun jadi ragu  bila menyamakan sifat Allah dengan makhluk,contoh
>nya tuhan mencarut,bekerjasama dengan iblis pun tak apa......
>Masyaallah....bukan Murshid tu......Kalau Dr. Mahathir hina nabi Nik
>Aziz hina Allah apa cerita. Yang Ma'sum tu nabi bukan Ulama' kena tahu
>tu... Ulama' pun berdosa kalau buat sebarangan.... bukan orang jahil aje

Nik Aziz sudah buat penjelasan mengenai isu mencarut itu di stadium
kelantan...sila dapatkan vcd penjelasan itu. Itu pun kalau saudara memang
ikhlas utk mencari kebenaran.

Banyak perkara yg dibenarkan oleh islam tapi saudara mungkin tak tahu...bila
dibagi tahu mula terkejut. Islam membenarkan saudara melepaskan nafsu
serakah saudara, bahkan islam juga membenarkan saudara membunuh, dan lain2
lagi.....nak tahu ya ke ni? bila dan bagaimana kenalah belajar.

> [...]
>jernih. Insyaalah kita semua Islam Nik Aziz Islam Dr. Mahathir pun Islam
>hanya Allah sahaja yang tahu kedudukan hati setiap makhluknya ... Kita
>tak tahu , Malaikat
>pun tak tahu Yang tahu Hanya Allah Maha Mengetahui.....jadi  takut lah
>dengan dosa .. apatah lagi dosa mengkafirkan orang kerana andai tuduhan
>kita tu meleset kafir akan terkena pada kita..Gambaran orang yang
>beriman amat takut dengan dosa sebab itu mereka tak akan berkata kata
>sekiranya tidak perlu, akhlak mereka amat mulia , bukan nampak

Memang adat orang umno cepat terasa, mungkin dia makan cabai dia terasa la
pedasnya. Saya tak pun menjatuh hukumkan mahathir tu kafir ke apa.....SILA
baca lagi sekali baik2 dan faham kan apa yg saya tulis kat atas tu ya. Kalau
bodoh tu ya...memang saya kata, infact bodohnya mahathir bukan bodoh biasa,
kalau saudara belajar tentu saudara tahu bodohnya mahathir bodoh jenis apa,
iaitu JAHIL MURAKAB, maknanya mempunyai sedikit pengetahuan tapi tak
bertepatan dgn yg sebenar, bila bercakap menyesatkan orang yg banyak. Jangan
saudara compare mahathir dgn Nik Aziz, Nik Aziz memang layak dan ber
authoriti  bercakap bab agama dan segala permasalahannya kerana itu
bidangnya dan dia mendalaminya sedangkan Mahathir hanya layak bercakap bab
ubat kerana itu bidang yg dia belajar. Itupun kalau dia bercakap bab ubat
saya tak berapa nak percaya...mungkin nama2 ubat yg dia hafal sudah tak
digunapakai lagi...dah obsolete.

http://profiles.msn.com.