Wa'alaikum salam,
Saya menyokong saranan tersebut tetapi dengan SYARAT yang setiap orang yang
hendak membahaskan dan mengupas ajaran Islam itu mempunyai ilmu Islam yang
mendalam.  Masalahnya sekarang, terlalu ramai yang rasa mereka tu ahli atau alim
dalam setiap perkara tentang Islam.  Kita tidak mahu melahirkan lebih ramai lagi
golongan yang mempertikaikan hadith serta melabelkan setiap ulamak tu penipu.
Golongan ini merasakan mereka sudah terlalu alim lalu menganggap apa jua yang
datang dari hadith adalah palsu belaka.  Mereka merasakan ilmu mereka lebih
hebat dari ulamak-ulamak.  Golongan seperti inilah yang akan menghancurkan agama
dan negara.  Sebenarnya, itulah matlamat Mahathir - menghancurkan Islam itu
sendiri.  Kerana ajaran-ajaran Islam itu bercanggah dengan nafsu beliau lalu dia
mencari jalan untuk membolehkan sesuatu hukum itu dipertikaikan.  Harapannya,
agar setiap yang haram itu boleh dihalalkan.  Itu saja.
Wallahu'alam.

Norza M Saleh <[EMAIL PROTECTED]> on 04/10/2000 09:03:04