Saya kira Ali Rustam sebenarnya menyindir Mahathir kot sebab bukankah
Mahathir dulu yang melarikan diri keluar negara dan bertindak
memburuk-burukkan pemimpin kerajaan suatu ketika dahulu?
Adakah ini bermakna Ali Rustam juga menyindir Umno kini kerana merelakan
perbuatan tidak bertanggungjawab Mahathir dulu?
Nampaknya Ali Rustam dah tahu point yang akan digunakan pembangkang. Adakah
ini kerana isu masjid dan kuil memang timbul di Lunas? Dan adakah kerana
gejala rasuah memang sudah jadi 'trademark' dan terkenal dalam umno???
Mengaku jugak si Ali Rustam akan gejala rasuah dalam umno...
Berita Nasional: Rela perbuatan burukkan pemimpin jika undi pembangkang
MELAKA, Selasa - Ketua Menteri, Datuk Wira Mohd Ali Rustam yakin pengundi
akan menolak calon Keadilan Nasional (Keadilan), Saifudin Nasution, dalam
pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Lunas, pada 29 November ini.

Ini adalah kerana orang ramai masih tentu ingat bagaimana Saifudin dan
beberapa rakannya yang lain, melarikan diri ke luar negara dan bertindak
memburuk-burukkan pemimpin kerajaan dari sana.

Katanya, jika pengundi Lunas memilih calon Keadilan, ini bermakna mereka
merelakan perbuatan tidak bertanggungjawab itu, sekali gus memudahkan lagi
negara ini dijajah semula oleh kuasa Barat.

Beliau berkata, kesan daripada tindakan Saifudin dan beberapa pemimpin
pembangkang lain, masih lagi dirasai apabila beberapa kuasa Barat, khususnya
Amerika Syarikat terus menekan negara ini melalui ekonomi.

"Oleh itu, pengundi di DUN Lunas hendaklah menggunakan kesempatan ini untuk
terus menunjukkan sokongan kepada kerajaan sedia ada dengan menolak
Saifudin," katanya ketika mengulas tindakan pakatan pembangkang meletakkan
Saifudin bagi menentang calon Barisan Nasional (BN), S Anthonysamy.

Menurut Mohd Ali, beliau bersimpati dengan nasib DAP yang gagal meletakkan
calon mereka di Lunas dan sudah tentu ada penyokong DAP kecewa dengan
pemilihan Saifudin.

Katanya, sebelum ini Keadilan sudah diberi peluang meletakkan calonnya,
Roslan Kassim bertanding di DUN Teluk Kemang tempoh hari, tetapi tewas
kepada calon BN.

Serentak itu, beliau menasihatkan semua penyokong DAP supaya memilih calon
BN dalam pilihan raya kecil sekali gus membolehkan kerajaan BN terus
melaksanakan program pembangunan di situ.

Ketua Menteri berkata, pembangkang tidak mempunyai sebarang isu untuk
diketengahkan, kecuali isu berkaitan masjid dan kuil serta gejala rasuah
dalam Umno.

"Saya percaya isu kuil dan masjid ini akan digunakan oleh Pas untuk
memburuk-burukkan kerajaan.

"Oleh itu, saya berharap pengundi Melayu bukan saja tidak akan terkeliru
dengan segala dakyah Pas, malah turut menolak kehadiran beberapa pemimpin
parti pembangkang lain di situ," katanya.
http://www.bharian.com.my/z/Current_News/BH/Wednesday/National/2000112122455
0