Membaca penulisan beberapa peserta Hizbi di sini, nampak mereka
itu bercakap fasal Islam, kononnya apa yang mereka menulis
benar-benar mencerminkan kefahaman Islam yang tulin. Di sini
saya forwardkan E-mel seorang Mesir yang mengaku dirinya Islam,
mengikut satu tarikat tasauf, mengaku dirinya adalah seorang ahli
sufi ...tetapi dia berfahaman sekular. Dia kata dalam Islam
tidak ada politik, tidak boleh menentang pemerintah sekular,
kebetulan dia adalah pemuja Hosni Mubarrak dan peminat Dr Mahathir.

Namanya Muhamed Elbadry, orang yang fasih berbahasa Arab, tetapi
sayang ..dia memutarbelitkan ajaran-ajaran Islam supaya sesuai
dengan fahaman sekularnya. Sebagai contoh, dalam E-mel dibawah,
dia merasa malu kerana ugama Islam bersifat "ketenteraan" yang
mana orang-orang Islam kena berperang. Sepatutnya, katanya ....
Islam ialah ugama keamanan ..toleransi, perpaduan dan keharmonian.
Dia menyalahkan ulama-ulama Islam yang silam yang memberi
gambaran yang buruk tentang Islam (sebagai ugama keamanan) kerana
mengapi-apikan semangat jihad menentang musuh-musuh Islam.
Dalam ertikata lain, dia tidak percaya dalam Islam ada ajaran
yang menyebut soal peperangan.

Sebab itulah dia berkata ajaran Sufi (yang dia sedang amalkan)
adalah bertepatan dengan ajaran Kristian yang menganjurkan
keamanan. Jadi, dia adalah sejiwa dengan ajaran Kristian.
Perkara jihad (holy war) dan peperangan adalah kerana Islam itu
telah meminjam daripada Judaism (ajaran Yahudi).

Inilah dia, seorang yang benci kepada ulama dan menulis tentang
Islam mengikut fahaman nafsunya. Dia telah menulis untuk
membantah penulisan saya yang mengatakan Nabi Muhammad adalah
seorang panglima perang. Islam bagi dirinya, mestilah mengikut
pengedaran zaman. Orang macam dia inilah yang mengatakan hukum
wanita pakai tudung tidak ada dalam Islam.

==================================
Mohamed Elbadry wrote:

> [MCD: 00120514424716140]

Elbadry :
Islam as Judaism had a military solutions for many of their problems.
War is a common factor in contrast to Christianity. Inspite that the
historical context of Crusaders prove different, but it is a history
of those Crusades not Christianity.

I am not willing to defend fighting as a solution of any dispute faced
by any religion because the first fight that caused the first crime on
earth was that between the two brothers:
Gen.4
[8] And Cain talked with Abel his brother: and it came to pass, when
they were in the field, that Cain rose up against Abel his brother, and
slew him.
Lack of love of God & in God of the two brothers and the hate between
both caused fight and slew that kept going till our time.
Would love and tolerance have solved many difficulties instead of war
that never solved any problem since the first crime on earth.
I see that Suffi's has somting in common with Christianity that does
exist in Judaism and traditional Fundamental Sunni Islam.

faithfully
M. Elbadry