A/kum,

Sedara Chief/TokBatin,

Shah Alam bukan bandar/bandaraya Melayu la. Hang jangan silap menilai.
Kebanyakkan yang ada di situ jabatan2 kerajaan & syrkt2 kroni tuan hang.
Supermarket2/kedai-kedai besar cina punya juga. Hang ingat orang Melayu
mampu ka nak dirikan semua bangunan2 tu. Sebab apa...sebab orang Melayu
bukannya bangsa berniaga...mana nak mampu nak dirikan bangunan2 atau buka
perniagaan yang besar2...sampai nak nilai orang Melayu pun hang dah tak tau
lagi...hang dok ingat kalau orang melayu nak maju masih lagi kena bergantung
pada kerajaan...kaum2 lain cina misalnya boleh membina bandar/bandaraya2
besar tanpa pertolongan kerajaaan...menunjukan mereka dah maju dan mampu
berdikari tak macam Melayu...dok mimpi kroni la lagi...

Jangan nak tipu la...aku dok Shah Alam 10 tahun lebih. Perniagaan dan
kilang2 di sana semua dikontrol oleh bangsa asing. Sykt Melayu yang ada
pun sykt kroni tuan hang. Kalau ada kedai Melayu tu pun disebabkan
kuota yang disyaratkan kerajaan untuk kaum bumiputra. Kalau tak dak kuota
melayu dah lama mampuih..hang tau dak...Tapi cina...bila2 masih depa boleh
beli Malaysia nie tau dak...kalau Ameno nak juai...sekarang
pun Ameno tengah juai orang Melayu, tanah2 Melayu, gadis2 Melayu pada
bangsa2 asing...Shah Alam bandaraya disekelilingi oleh kilang2 cina/bangsa
asing...mana dia kilang2 Melayu? Kalau Shah Alam tu pekan Melayu sudah tentu
banyak pekan2 Melayu yang lain di Malaysia nie...betul tak...Kenapa bandar
Klang yang dekat tu tak jadi pekan Melayu...adakah Melayu Shah Alam lebih
pandai dan bertammaddun drpd Melayu Kelang atau Melayu di tempat2 lain di
Malaysia nie. Silap2 hang hari2 pun pi dok beli barang2 dekat kedai
cina...aku tau la...

Di bawah ini aku forwardkan ciri2 bandar/pekan Melayu agar hang faham dan
dpt mencarinya di Malaysia...kalau ada satu (1) shj. pekan Melayu, saya akan
isi borang Ameno...Ameno telah meracuni fikiran hangpa dua sampai tak kenai
bangsa lagi...kesian kat hangpa...betoi la...Ameno telah berjaya meracun
hangpa sampai tak kenai diri-sendiri lagi...cuba ambik cermin muka hang
sikit...