        Saya juga terdengar perbualan2 yg mengatakan TG Haji Hadi
        telah berkahwin 4.Yg setahu saya selama ini,beliau berkahwin 2.
        Sempat jugak saya bergurau dgn mereka,kalaulah benar TG Hj Hadi
        berkahwin 4,apalah salahnya.Berkahwin 2 ke,3 ke,ataupun empat
        itu bukanlah yg perkara pokok yg perlu ditekankan, yg perlu dan
        utamanya disini ialah ADIL.
        Pd raya ke2 baru2 ini, ada diadakan majlis hari Raya dirumah
        Ayah Chik sendiri.Saya tidak berkesempatan utk sama2 menghadirinya.
        Drp sahabat2 yg turut serta,mereka mengatakan disana diadakan
        majlis dialog bersama Ayah Chik sendiri,dimana para2 hadirin bebas
        mengajukan apa2 pun persoalan,pemasaalahan yg berlaku semenjak
        pemerintahan PAS di Terengganu.

        Pembahagian kawasan balak.

        -Yg ini memang saya tidak nafikan.Ini berlaku sendiri di kawasan
         saya.Ceritanya bermula dimana seorang orang kuat Umno sebelum
         ini, dan baru berhijrah masuk kedlm Pas bermulanya dgn kes
         pemencatan DSAI.Orang tua ini agak disegani dikalangan penduduk2
         kawasan saya, dgn jawatan Iman dan Bilal masjid.Tapi apabila
         telah masuk Pas,sembahyang jumaat,raya pun sudah mula melangkah
         masjid.Sebelum ini, dia hanyalah bermotosikal dan begitu prihatin
         dgn pelbagai masaalah penduduk kampung dimana merupakan
         boleh dikatakan sebagai orang2 kuat kampung dlm menangani
         hal2 bersangkutan dgn bencana2 alam spt banjir, menjaga segala
         hal2 kebajikan spt gotong royong kampung,masjid, pembinaan
         pagar kubur,pembinaan jambatan kampung yg boleh dikatakan setiap
         tahun roboh akibat kedatangan musim tengkujuh.
        Sekarang ni dia telah berkereta, keluar pagi balik mlm kerana
        sibuk dgn kawasan balak yg baru diperolehinya.Kelibatnya tidak
        lagi kelihatan dikedai2 kopi,tidak lagi kelihatan dimasjid,surau dan
        kelihatan seolah2 dia telah memboycott seluruh penduduk2 kawasan
        saya.Bukan saya nak mereka-rekakan cerita, tapi ini yg berlaku!
        Bukan nak menghukum keseluruhan disebabkan sorang-dua individu,
        tetapi jelas sebahagian besar orang2 yg pemimpin2 baru setiap
        kawasan menggunakan kuasa yg ada utk kepentingan diri
        masing2.

        Wang Ehsan.

        Pembahagian wang ehsan sebelum raya baru2 ini,Umno mengatakan
        pengagihan wang ehsan tidak berdasarkan pemahaman politik.
        Sapa yg dapat? Umno, semua BOLEH! .walaupun boleh diketegorikan
        berada dlm golongan orang berada,rumah besar,kereta besar,anak
        lulusan luar negara, asalkan orang aku, semua boleh!
        Itu ragam orang2 Umno.

        Perlantikan Imam dan AJK Masjid.

        Yg ni paling serius.Perlantikan Ajk masjid nampaknya dipolitikkan
        oleh pimpinan2 Pas peringkat kawasan,yg mana ajk2 masjid
        pro Umno, telah dipecat dan digantikan dgn puak2 pro Pas.
        Sepatutnya sapa yg memakmurkan rumah2 Allah, yg patut
        diberikan amanah dan kepercayaan,tetapi perlantikan yg baru
        diberikan pd mereka2 yg tak pernah menjejaki Masjid kawasan
        itu,dan yg lebih menyedihkan lagi ada diantara mereka itu masih
        lagi duk merokok dlm keadaan orang lain berpuasa dibulan
Ramadhan,berkopiah putih di siang hari,malam duk kacip pil.
        tahu apa itu "kacip pil'? Tak faham macamana cara perlantikan
        tersebut, asalkan puak aku semua beres!.Keadaan bertambah
        tenat memandangkan hampir separuh penduduk2 dikawasan
        adalah terdiri drp bukan anak jati Terengganu.Tak perlu saya
        dedahkan disini takut mengundang pd semangat kenegerian
        yg ekstrim.Semua jawatan penting, tok penghulu,Tok imam no.2,
        Ketua kampung,AJK adalah dikalangan puak2 Pas dan bukan
        dikalangan anak Jati kawasan/Terenggganu.Bukannya tiada
        dikalangan mereka yg berkelayakan, tetapi kepentingan puak2
        mereka adalah lebih diutamakan.Penduduk anak jati kaw. saya,
        bukannya  alah sabung,menang sorak,tetapi alah
        sabung, alah sorak, kampung tergadai.Mana boleh,kita yg
        duk kat situ berpuluh2 keturunan yg lalu, baru2 ini semua kuasa
        yg ada telah sekian lama, diambil oleh puak yg merupakan kaum
        pendatang dari negeri lain,kuasa kita berpindah tangan.Puak2 dia,
        siang sembang kedai kopi, cakap mengalah ulamak besar,itu
        tak betul,ini tak betul sambil duk tenyeh papan dam,mlm duk
'       jual kura2.Ini yg berlaku!

        Semasa bercuti raya baru2 ini,terpandang satu banner;

        "Wang Royalti minyak Terengganu,Bukan hak PAS,bukan hak
        Umno, Bukan hak BA, bukan hak BN,tapi adalah Hak Teranung Kita.

        Bersambung.