Malang-malang. kesian juga bila dengar kisah malang keturunan Bani Hashim ni ye.
Ibarat dah jatuh kena timpa tangga pulak. yelah, sejak Raja Hussien Jordan tu tumbang,
memang keturunan Bani Hashim ni dah tak memerintah mana2 negeri, dah le tak memerintah
negeri mana2, hidup meskin pulak tu. Tak ke haru.!

Yelah, harta zakat dan shadaqah dah memang haram atas keturunan Bani Hashim ni, jadi
kalo dan meskin, memang bole melarat.

Becakap tentang harta zakat dan shadaqah ni, memang Nabi sendiri yang mengharamkan
atas keturunan Bani Hashim ni. Sebabnya, darah dan maqam keturunan Bani Hashim ni
tinggi lagi mulia, memang tak berhakle atas mereka harta zakat dan shadaqah, sebab
harta zakatni hasil kotoran manusia. Memang berhak lah golongan yang lemah dan hina
dina, pakir meskin, atas harta zakat dan shadaqah ni.
Tapi, bukan ke bagian mereka seperlima dari harta ghanimah dan fa'i. Hasil rampasan
perang.! Yang diperoleh lewat tangan lelaki2 perwira, lewat tangan para kesatria di
medan perjuangan, dengan tetesan keringat, tetesan darah, kejantanan, kepahlawanan,
dan kekuatan.
Itule, Allah dan Rasul dah suruh perang, tak nak perang. Memilih hidup meskin. Jadinya
nak salahkan sapa hidup meskin. Diri sendiri yang salah.
Kalo tak ada perang pun, mulakan le. Kan umat Islam ni banyak musuhnya. Kristian ada,
Sekular ada, Hindu, Nasionalis, macam2 ada.

Mana dia semangat kejantanannya. Semangat keperwiraan, keberanian,kepahlawanan. Kami
ni memang darah tak mulia, dan kami ni memang menunggu-nunggu golongan Bani Hashim,
kami nak cari model, supaya kami bole buat contoh.! Ayuhle.!