salam.

Ahmad Chukari wrote:

assalamu'alaikum...
sekadar mahukan penjelasan kpd yang arif ..
ada apa-apa perbezaan di antara
" PADA PANDANGAN SAYA"
dengan
"Saya rasa....Saya rasa...."
di bawah?
wassalam
1. Seorang yg alim mungkin tahu dengan jelas akan apa yg ALlah mahu kita laksanakan sebagai khalifah di muka bumi  iaitu tugas melaksanakan amanah dan risalah sebagai satu  perintah yang jelas.

2. Kalau seorang itu diberi satu kertas kerja yang tebal dan "komprehensif" misalnya ,  lalu minta dinilaikan/dikomenkan kertas kerja itu maka berkatakan yang alim: " saya tak pasti samada isi kertas kerja ini menepati risalah dan sunnah".

The point is:

Bukanlah akan persoalan asas itu yang di"kabur"katakan tapi yang kabur ialah akan duduk perkara isu PERBANDINGAN antara dua hal yg berkenaan. Bukan isi risalah yang kabur tapi isi perkara baru yang nak dibandingkan dengan risalah yg berkenaan.

Betul - bukan pindaan SEPENUHNYA kpd apa yang sedia ada tetapi pindaan pada perkara penting yg dianggap perlu supaya ia menepati semangat dan risalah syari'at.

jadi - 'saya rasa" = "pada pandangan saya"

waLlahu a'lam

Hadi !! dalam hukum Islam tak ada main " PADA PANDANGAN SAYA" kalau tak tahu
kata tak tahu. Jawapan anda mesti lah berlandaskan hukum yang di ambil dari
sumber yang, sahih ia itu Quran dan Sunnah. Itu adalah lebih baik. So next
time you sendiri tanya pada  yang ariff dan adil sebelum menghantarnya pada
Hizbinet, then only you will understand apa yang you nak cakapkan....
Mudah2an kita sama2 mendapat taufik dan hidayahnya.....    wassalam.
Sementara itu di MARANG, Timbalan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang berkata
parti itu tidak akan meminda sepenuhnya Perlembagaan Negara yang sedia ada
jika diberi kuasa memerintah negara pada pilihan raya umum akan datang.
"Saya rasa tidak perlu kepada pindaan sepenuhnya...saya rasa maksud Islam
daripada Ad-din mengikut bahasa Al-Quran itu sudah meliputi segala aspek,"
katanya.
Hadi, Menteri Besar Terengganu, berkata demikian kepada pemberita selepas
majlis perjumpaan dengan saudara baru di Bukit Payung, di sini hari ini.

Do You Yahoo!?
Get personalized email addresses from Yahoo! Mail - only $35 a year!
http://personal.mail.yahoo.com/

Kirim email ke