Sidi Shariff wrote:

--- Abdul Rahman <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Hakikatnya, ulama2 seluruh dunia telah mula menerima MANHAJ
> SALAFIYAH
> sebagai
> pegangan utama kerana KEKUATAN HUJJAH mereka.

Maka Wahhabi pun merasa kononnya telah mengikuti para Salafu Salih,
namun pada asasnya mereka tidak menepati methodology tokoh2 salaf itu
sendiri. Sebelum Ibn taymiyyah dan ibn Qayyim tidak ada perkataan
Salafiyah, cuma yang ada madzhab Salaf asSalihin. Kekuatan hujah yang
mereka laungkan adalah berasaskan tafsiran sesat ibn Taymiyah yang
pernah dikafirkan oleh para ulama' sunni. So much ado over nothing!

Iye ke? Bagaimana dengan perkataan2 Sufyan At Tsauri, Sufyan Al Uyanah dan BANYAK LAGI kata ulama2 yang besar2 sebelum Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim.

Ini semua hanyalah KATA2 kosong yang cuba dipromosikan oleh AS SAQQAF dan kuncu2nya.
Untuk pengethauan saudara, di jordan As Saqqaf ini ditolak denganRAMAINYA oleh orang2 Islam
di Jordan dan Syam.  Sekarang dia cuba jual minyak di Malaysia pula.

Anyways kalau kita lihat pegangan Syeikh Ahmad As Sirhindi dengan Ibnu Taimiyyah atas dasar Tasauf, kedua2nya
agak sama.  Sedangkan As Sirhindi ini adalah PEMIMPIN TARIQAT AHMADIYYAH.

> Manakala Wahabi pula, walaupun ditentang tetapi seluruh Malaysia
> orang
> masih menghantar
> anak2 mereka belajar di Mekkah dan Madinah.

Sebahagian besar orang Melayu masih tidak nampak akan bahaya yang
menanti anak-anak mereka di Haramain (Wahhabi stronghold). Modus
operandi Wahhabi berjalan bagaikan semut hitam pada malam hari. Kalau
mereka tahu hakikat tentang penyingkiran semua ulama' Sunni
(madzhab4)oleh the Wahhabis, sudah tentu hati2 ibu bapa akan tawar
untuk menghantar anak-anak mereka berlajar di sana. Kalau mereka
dapat bersua dengan Prof. Muhammad Alawi al-Maliki al-Hasani yang
pernah dipukul oleh Wahhabi semata-mata kerana mengajar, maka lebih2
lah mereka membenci Wahhabi.

Kalau mereka tahu sebab apa PRof itu dipukul, nescaya mereka tidak marah.

Anyways, yang menghantar anak2 ke Mekkah dan Madinah adalah dari mereka yang
BERPENDIDIKAN AGAMA yang tinggi2.  JAdi mengapa mereka tetap hantar anak mereka
ke sana??.

> Yang sebenarnya marah ialah puak2 Sufi kerana Whaabi
> bertanggungjawab
> menhapuskan
> BIDAH2 yang diamalkan oleh Sufi di sekitar Makkah dan Madinah.

Bid'ah takrifan Wahhabi telah dipersempitkan menurut beberapa ulamak
kontroversi bermula dari Ibn taymiyyah, diikuti pula oleh seorang
ulama' Syaitan dari padang pasir an-Najd yang bercita-cita menjadi
Mujaddid - maka tertolak oleh ulama' Sunni seantero dunia. Bid'ah
takrifan Muhammad Abd Wahhab adalah takrifan ulama' yang nyata
tersesat. The big joke behind this Wahhabi issue is their obscure
definition of bid'ah.

Adakah definasi ulama2 besar seperti Imam Syafiee dikira sebagai WAHABI juga???.
> Anyways, SS ini Syok Sendiri kerana ingat cara dia popular tetapi
> sebenarnya ketinggalan zaman.

Kalau kita menoleh kembali untuk melihat bagaimana ulama'2 terdahulu;
semakin hampir jarak masanya dengan Rasullullah SAW semakin afdhal.
Kita tidak perlu kepada new approach yang sedang dipromosikan oleh
Wahhabi zaman ini. Biar siapa pun kata kita ketinggalan zaman namun
yang kami mahu adalah firqah an-Najiyah, bukan firqah syaitaniyyah.

New Appraoch itu adalah membawa kepada zaman TIGA GENERASI PERTAMA yang AWLA.
Ertinya, Salafilah yang TERDAHULU bebanding dengan SUFI. Mana ada Sufi zaman Nabi SAW???.
> As oppose to Sufi tafsir Quran dengan mimpi, ilham dan kasyf.

Kalaulah point ini sahaja yang sdr jadikan hujah untuk mengutuk Sufi
memang benarlah sdr jahil. Tolong beri satu situation di mana para
Sufi (yang haq) telah mengambil sumber mimpi, ilham dan kasyaf
sebagai mengatasi Al-Quran dan sunnah. Atau ini hanyalah fitnah
membabi buta Wahhabi. Yang kami tahu ia adalah anugerah Allah kepada
para auliya'Nya yang telah benar2 meniti jalan Rasullullah SAW. Kami
tidak nafikan ia juga berlaku kepada orang kafir melalui perantaraan
syaitan.

Tetapi ilhma, kasf dan mimpi BUKAN HUJJAH dan BUKAN ASAS kepada segala amalan
dalam Islam.

Zikr2 dan tariqat2 Sufi banyak yang BERASAL dari SUMBER ini.

> Jiwa kotor?? Jiwa kotor ajar kita ambil pendapat HADEETH SAHIH???.
> Jiwa kotor ajar kita kembali pada Al Quran dan Sunnah dan membuang
> TAQLID BUTA???. Ini semua adalah tuduhan palsu dari mereka yang
> kecewa kerana hujjah mereka selama ini BATHIL.

"Hadith Sahih" yang sdr maksudkan meleset bagaikan doktrin Wahhabi
juga.  Dalam satu kitab Albani al-Wahhabi kata satu2 hadith itu
sahih, dalam kitab yang lain pula tentang hadith yang sama
didhaifkannya - ini suatu kemabukan namanya. Jelas sekali the
Wahhabis mempunyai authority yang dungu dalam ilmu hadith. Issue ini
telah lama didedahkan dahulu. Kami bertaqlid dengan madzhab
Asha'ariah-Shafi'iyah kamu kata bertaqlid buta, bagaimana pula dengan
kamu yang bertaqlid dengan madzhab Syaitan Wahhabi?

Ini kata2 orang yang JAHIL dalam Ilmu Hadeeth.

Kalau kita lihat SEMUA ULAMA2 HADEETH mengalami pengalaman yang sama.

Misalnya Al Hakim dalam meriwayat hadeeth  Nabi Adam melihat nama NAbi Muhammad di Arasy dan bertaubat dengan menggunakan nama tersebut.  Al Hakim MENSAHIHKAN hadeeth tersebut tetapi telah MENDAIFKAN salah seorang
PERAWI hadeeth tersebut dalam kitabnya yang lain.

Begitu juga Imam Nawawi, Imam Ibnu Hibban dsbnya. Apa yang berlaku kepada Albani adalah disebabkan KAJIAN yang BERTERUSAN.  Sebab itulah pada mulanya dia kata lain, lepas itu dia ubah perkataannya.

Kedua2 Imam Syafiee dan Imam AshShaari akan berlepas TANGAN dengan kamu kerana madzhab yang kamu
ikut itu TIDAK DI ASASKAN oleh Imam2 tersebut.

> Salafi membahas Nafsu dari Al Quran dan Hadeeth.
> Sufi membahas Nafsu dari kata2 Wali yang mereka lantik.
> SS marah dengan Wahabi tanpi sekarang GAGAL membuktikan kesesatan
> WAhabi.

Ini mufti dari Makkah yang bermadzhab Shafi'i berfatwa tentang
kesesatan Syaitan Wahhabi. Have a pleasant reading.
http://shell.spqr.net/islam/fitnah.html

Iye ke dia Mufti???.  Atyaupun mengaku mufti sahaja???.

> Manakala saya dah bawak BERPULUH hadeeth yang membuktikan KESESATAN
> Sufi.

Hadith yang sdr bawa tu adalah berdasarkan tafsiran dangkal Wahhabi -
Ahlussunnah Wal Jamaah tidak menerima tafsiran Wahhabi!

Tafsiran wahabi?? Imam Syafiee tu Wahabi lah???.

Dari al-Ghazali: "Aku sesungguhnya tahu dengan yakin bahawa para ahli
tasawwuf itulah orang yang berjalan di "jalan" Allah Ta'ala.
Keindahan cara hidup mereka tidak ada tolok bandingnya. Jalan mereka
adalah yang paling benar, akhlak mereka jugalah yang paling murni.
Malah jika dikumpulkan semua akal para cendikiawan, kebijaksaan ahli
falsafah dan pengetahuan alim ulama yang menyelami rahsia syariat
dengan tujuan untuk mengubah sedikit cara hidup dan akhlak ahli
tasawwuf dan diganti dengan sesuatu yang lebih baik, tidak akan dapat
mereka berbuat demikian.  Ini disebabkan oleh gerak dan diamnya ahli
tasuwwuf, sama ada pada zahir atau pada batin, berpandukan cahaya
yang terang daripada misykat nubuwwah (kenabian).  Di sebalik cahaya
kenabian itu tidak ada lagi di atas muka bumi ini cahaya lain yang
boleh meneranginya." dari Munqidz Minad Dhalal Imam al-Ghazali.

Imam al-Ghazali/Sufi tidak sesat, yang sesat adalah the Wahhabis yang
menuduh Sufi itu sesat!?

Sila rujuk nuqilan2 saya dari ulama2 yang MUKTABAR berkenaan Al Ghazali.

Wallahu'alam