Pada 16 Julai 2001 yang lalu iaitu genap 20 tahun Mahathir memerintah, beliau ada berkata:

``Saya harap dapat bersara sebaik sahaja dibenarkan untuk bersara. Buat masa ini, saya tidak dibenarkan berkata apa-apa mengenainya kerana ia mungkin memberi kesan kepada pasaran saham.

Persoalan 1: Dibenarkan untuk bersara? Siapa yang benarkan/tidak benarkan beliau bersara?

Persoalan 2: Siapa pula yang tidak benarkan berkata apa-apa mengenai persaraan beliau? Adakah sesiapa yang menguasai beliau dibalik tabir?

Didalam Utusan bertarikh 7-Julai-2001, Dr. Mahathir bercakap kepada pemberita selepas melancarkan Radio IKIM.fm di Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) :
``Matlamat utama mereka adalah untuk memburukkan dan menyingkirkan saya, rasanya mereka mungkin sukar untuk menyingkirkan saya.''

Adakah kenyataan beliau diatas membayangkan beliau belum bersedia untuk berundur lagi?

Kirim email ke