Antara yang paling senang dalam dunia ialah menasihat
orang. Antara yang paling susah dalam dunia ialah
nak buat macam nasihat tu.

Parut dihati akibat perbuatan makbapak dulu memang
dikenang - bukan untuk mendendam kat mereka tapi
untuk dijadikan panduan supaya kita tak buat kat
anak kita. Kalau rasa makbapak patut dibakar dalam
neraka, maka dendamlah kat mereka. Kalau anak2
buat kat kita pula macam tu - baru fair & square.
Kalau ada rasa kesian kat mereka, berbuat baiklah
kat mereka. Dengan harapan anak2 kita pun buat
macam tu juga.

Takut kahwin tak menjadi, memang ada dalam kepala
sapa2 pun. Malah kahwin ni pun kira nasib juga.
Lepas kawin timbullah pelbagai masalah seperti
mandul, senggugut, barah payudara, panas baran,
mulut laser, suka keluar main golf dan mancing,
berinternet, jarang dirumah, tak boleh communicate
dll. Walaupun agama dah bagi garis panduan, tapi
ramai yang utamakan rupa dan harta. Agama dan
keturunan nombor kemudian. Nak buat macam mana,
pilihan sangat terhad kepada yg kita jumpa. Kalau
pilih sangat pun nanti terlepas langsung.

Banyakkan doa, isthikorah dan sobar. Yang ini semua
orang tau, tapi yang buatnya (termasuk yg bercakap)?