Hmm...dok tengok baca hizbinet dua tiga hari ini,
terasa nak menyampuk tapi dok tunggu idea mai, tak mai
mai.

Selalu sangat dok gebang pasal politik, sekali sekala
hala mai ke bab nikah kahwin nie okay jugak . Topik
ini semua orang suka, UMNO suka PAS suka; kita suka
dan orang-orang macam sdra imranibrahim pun suka...

Dulu-dulu nie saya tak berapa nak layan sangat kalau
orang sembang pasal kahwin dua tiga nie. 'Satu pun tak
habis makan, nak dua tiga pulak'; sekurang-kurangnya
itu yg saya pikiaq dulu.

Sekarang nie, bila dah lama kahwin, bila dah lama
hidup, bila dah lama berkawan dan berkembara di alam
dewasa; sedaq tak sedaq kita nie dah makin tua; tengok
kiri kanan, ish banyaknya janda-janda (bukan sengaja
nak pilih janda) yg hidupnya tanpa pembelaan dengan
anak2 yg perlukan bantuan.

Okaylah panggil janda mungkin sensitf, apa kata kalau
saya panggil ringkasnya sebagai IT (Ibu Tunggal).

Berikut ada 3 kes, kisah benar yg membuka minda saya
mengapa saya rasa kita perlu mula mengambil langkah
berani cuba menghidupkan sunnah rasulullah saw dlm isu
ini:

1. Dulu, saya ada seorang kawan, cikgu sekolah, selalu
dok pi dengaq ceramah mat sabu, haji hadi, fadil noor
dll bersama-sama. Kalau org lain tak mau pi pun, kami
pi dua orang saja. Satu hari tu saya dapat berita, dia
meninggal kena timpa dahan pokok depan rumah dia yg
dia tengah dok cantas (nak mati macam2 cara). Saya
hantaq mayat dia sampai ke lubang kubuq. Kesian bini
dia, anak dia sorang tu cacat, petang2 arwahlah yg
bawak anak tu jalan2 (kerusi roda). Bila dia mati,
hiduplah bini dia (nasib baik kerja) dgn anak2 tu. Dah
berapa tahun dah berlalu, baru2 nie saya dengar anak
yg cacat tu meninggal pulak. Kesian kat bini dia dan
anak2 yg lain. Saya nak bantu pun tak tau macam mana.

2. Ada sorang cikgu sekolah (pompuan), sekali tu suami
dia meninggal sebab kanser. Anak2 ramai, saya dok
tengok dia dok usung anak2 dia dgn keta dia tu pi sana
pi sini....sorang sekolah tu sorang sekolah nie etc.
Respect sungguh kat dia, nampak cekal sungguh. Dah
lama dah dia join kelompok IT, nampak cekal dan
kemas...tapi jauh di sudut hati dia, Allah saja yg tau
betapa teruknya dia nak membesarkan anak2 tapi suami
di sisi.
Baru2 ni saya dengar cerita dia anak beranak terpaksa
pindah sekolah ke Kuala Lumpur....pasal apa? sebab
salah seorang anak dia tu kena sejenis penyakit yg
menyebabkan dia dok kena ulang pi Hospital kat KL tu
selalu. Kesian dia....

3. Kisah no 3 nie pulak berlaku dekat area kawasan
saya. Ada sorang pompuan (tak kerja) kahwin dengan
sorang engineer; tak pasti berapa orang anak dia, tak
silap 2 orang. Sekali tu, si suami meninggal dunia.
Mungkin dengan harta peninggalan sang suami, dia boleh
terus survive dengan anak2 dia dok rumah tu. Dia nie
pakai tudung labuh, alhamdulillahlah.

Bila dah jadi ibu IT, orang tak berapa nak peduli;
kalau ada orang lelaki yg ikhlas nak bertanya
habag,nanti silap2 kena pelangkong dengan si bini. Yg
bini pulak takut nak dekat, ya lah ibu IT tu tak tua
mana.

Satu hari saya dengar cerita, rumah dia kena masuk
dengan pencuri....orang pecah masuk. Nasib baik masa
tu dia anak beranak tak dak dlm rumah, kalau tidak
kesian betoi kat dia. Saya rasa semacam bila org
cerita macam tu sebab saya dok bayangkan katakan saya
pi outstation, kemudian org pecah masuk rumah saya dgn
bini dan anak2 saya ada dlm rumah....macam mana
rasa...

Itu cuma beberapa cebis kisah IT di luar sana; banyak
lagi yg tertimbun di bawah kesibukan kehidupan kita,
tak kira di kota mahu pun di desa.....CINTAILAH IT!!!

Kerana tu, dengan uban dah makin berbunga di kepala
nie, tanpa berniat melukai hati sapa-sapa tambah2 lagi
hati dang bini yg tersayang....lately tanpa diundang,
terlintas di hati kecil ini:

"Ish, macam mana kalau aku nikah sorang lagi....dengan
IT!!"

-Ru Antara-