Dari kandungan cerita...nampaknya ini semacam gerakan missionary agama
Katholik kerana nama Joseph Pairin, negara Filipina dan juga holy water
dilibatkan. Sebenarnya missionary yang paling aktif, merbahaya dan
berpengaruh di negara umat Islam (termasuk Malaysia) ialah gerakan
evangelical Kristian. Golongan evangelist Kristian juga menjadikan negara
Katholik di Amerika Selatan (seperti Brazil) dan Filipina sebagai target
"da'wah" mereka. Bagi golongan Evangelist puritan, Muslim dan Katholik
adalah kafir yang sesat dan kedua-dua pengikut agama ini akan masuk neraka.
Kenapa missionary evangelist jauh lebih berpengaruh dan berkesan di negara
Islam? Most of them originate in the US, and they work behind the business
operations of many big multi-nationals like electronic manufacturers,
consultancy firms etc. Their approaches to Muslims mostly involve business
ventures, non-profit relief or NGO works.

Worse, it's reported in Washington Times that CIA also employs evangelical
Christian missionaries for its clandestine operations overseas, making the
religious and US political goals blur. Walaupun CIA bukanlah berminat untuk
menyebarkan ajaran agama, tetapi jika dengan bertapaknya sesuatu agama di
sesebuah negara boleh mencorakkan dasar luar/perdagangan yang menguntungkan
US, ia akan mendukung gerakan tersebut. Sebagai contoh, beberapa tahun lalu,
CIA telah sanggup berkerjasama dengan Saudi intelligence untuk membangkitkan
semangat Islam dan nationalism di negara Asia Tengah di bawah Soviet Union.
Berjuta-juta naskhah al-Quran dan buku agama menyeru umat Islam supaya
berjihad disebarkan di Tajikistan, Turkmenistan, Chechnya etc. Pada masa
yang sama, Saudi Arabia bersimpati dengan pemberontakan Kristian pimpinan
John Garang di Sudan dan cuba menghalang negara Yemen(Utara dan Selatan)
dari bersatu. Hasilnya ialah perpecahan empayar Soviet dan lahir beberapa
negara Islam merdeka Asia Tengah yang pro-US.

Mungkin CIA merestui missionary evangelist di negara umat Islam dan juga
komunis/sosialis kerana (kononnya) kebanyakan orang Kristian lebih advanced
di dalam pendidikan dan civic, dan mereka akan menyokong democracy, human
rights dan menentang dictatorship...dengan harapan gerakan pembaharuan yang
pro-US akan muncul di tempat tersebut. Kebetulan pula banyak negara umat
Islam dan sosialis memang diperintah oleh diktator `gila'. Libya, Iraq,
Korea Utara sebagai contoh. It's for this reason that People's Republic of
China, Cuba and Singapore are accused of suppressing their Christians. Jiang
Zemin, Castro dan Lee Kuan Yew bukan anti-Kristian, tetapi mereka tidak suka
dengan Kristian kerana ia selalu menjadi kuda tunggangan kepada reform
movement.

Di Malaysia sendiri, sebuah syarikat landscaping (Agrigreen Machine &
Landscape) di Petaling Jaya tanpa menyedari telah mengambil
jururunding(consultant) yang merupakan seorang evangelical missionary.
Menurut missionary tersebut(bernama Mike Bowen), syarikat landscaping
tersebut dimiliki oleh orang Melayu Islam, tetapi dengan bantuan beberapa
orang ahli Board of Directors yang beragama Kristian, beliau telah berjaya
masuk ke negara ini dan mendapat Permanent Residence(PR) status. Mike Bowen
terlibat di dalam project pembinaan padang golf untuk syarikat Agrigreen
Machine & Landscape. Beliau dan isteri Cindy Bowen sudah belajar bahasa
Melayu dan adat resam orang Malaysia.

Penggunaan holy water (air jampi) memang berlaku di kalangan Katholik yang
sesat(double sesat), tetapi ia jarang dan Catholic missionary bukan ancaman
yang serious kepada orang Islam. Kalau ini berlaku, ia tidak ada
kena-mengena dengan kemenangan idea untuk golongan Kristian, tetapi
kemenangan itu hanya untuk Syaitan kerana ia memang menyukai shirik. Amat
sukar dan mustahil untuk orang Islam tertarik dengan agama Katholik yang
mempunyai konsep shirik yang nyata dan terang di dalam akidah(Creed).
`Papacy' (peranan Pope) dan konsep menyembah di dalam agama Katholik adalah
sangat jelas shirik dan berlawanan secara terus dengan Tawheed orang Islam.
Bagi orang Islam yang sangat sukakan shirik dan cintakan bid'ah (contohnya
pelanggan tetap majalah Mastika dan NurAin), lebih baik mereka masuk agama
Syiah Ismaili atau Imamiah dari masuk Katholik (sekurang-kurangnya
orientalists memanggil mereka Muslim juga). Dan daripada mereka memperakui
Pope sebagai ma'sum (infallible), lebih baik mereka mengambil Imam Ali dan
Imam Hussein(r.a) sebagai pemimpin ma'sum, sekurang-kurangnya kedua-dua ini
telah dijamin oleh Allah sebagai ahli syurga. Amat sukar orang Islam akan
masuk Katholik.

Trend di dalam kebanyakan religious conversion ialah keluar dari agama yang
banyak shirik ke agama yang kurang shirik atau tiada Shirik. Contoh
conversion dari agama banyak shirik ke agama kurang shirik ialah dari
Katholik ke Lutheran, dan ke agama yang tiada shirik ialah Islam. Di dalam
hal ini, ajaran Kristian evangelist mempunyai tarikan kepada pengikut agama
lain kerana ia menentang shirik dan tiada pagan rituals seperti Katholik di
dalam ajaran mereka. Ajaran seperti ini, walaupun ia tidak betul dan kafir,
ia nampak seakan menyerupai agama tawheed.

The more shirik, the more Syaitan loves, for he also knows, there is only
one God. Syaitan has no problem if we want to worship Allah because in their
world of Jinn, Allah is taken as their god too. What he wants is, besides
worshipping Allah, we also revere other demi gods like saints(wali), holy
men etc and commit acts of shirik like visiting shrines and graves.
Christians were originally followers of Prophet Isa's teachings(Injil), but
after his death, Syaitan used their love for Jesus to mislead them into
thinking he is Son of God and worshipping him beside Allah. Zoroastrians
(Majusi) also believe in one god, Ahura Mazda. So do Buddhists and
Christians. These people have all been misled and Syaitan is surely very
pleased with them for their religions have deviated very far from Tawheed.
Some ignorant Muslims revere saints and visit their shrines. They built a
mosque over a saint's tomb and pray in it. This practice is commonplace
among Shias in Iraq and Iran. What they do is akin to what Christians do to
Prophet Isa and his disciples.

May Allah protect us.

04/02/2002