Assalamu’alaikum

Salwa ucap tima kasih sekali lagi pada netters yg bagi
nasihat / sokongan moral dsbnya…tapi seorang saudara
kita beri pendapat seperti dibawah….

> salwa kritik pedas mak tiri.....tok sah ler sebut
> pasai x bagus dia....setel
> problem ko dah ler...boring laks...kekekeekek dengor
> citer buruk org nih kat
> sini

sebagai menjawab persoalan ni, inginlah salwa nyatakan
di sini bahawa, bukan niat salwa nak menghina atau
mengumpat sesapa…. Sebab tu lah salwa tak bagitau nama
dia atau nama family /individu yang terlibat…. Malah,
SAYA sendiri pun BUKANLAH insan yang bernama SALWA
ISA… nama tu hanya direka utk menyelesaikan “kes” ni…

sebelum taip mende2 ni, salwa dah kaji sikit sebanyak
antara patut atau tak menceritakan keburukan
seseorang…. Fikir punya fikir, salwa buat beberapa
kesimpulan yang mendorong salwa menceritakan
segalanya….

1.      salwa hanya bertujuan nak mohon pendapat netters
agar dapat memberi jalan terbaik menyelesaikan masalah
mak tiri ni… kalaulah salwa tak ceritakan situasi yg
sebenar, bagaimana netters nak bagi pendapat yang
jitu…. Tapi utk menjaga maruah, salwa hide semua ID
insan2 yang berkaitan….

2.      salwa juga harap dengan adanya luahan hati seperti
yg salwa alami ni, sikit sebanyak membuka minda
netters.. tambahan pula bagi yang mungkin dah/akan
jadi ibu tiri, salwa harap mereka memahami hati anak2
tiri nih… tak semua anak tiri tu nakal/jahat/benci kat
mak tiri etc.. kami adik bradik anggap mak tiri tu
macam mak sendiri, tapi bila sifat dia camtu, tawar
sket hati kami ni… kami masih ada sifat tanggungjawab
dan sayang pada ahli keluarga sendiri walaupun
keluarga tiri…so, tak perlu la berprasangka buruk kat
kami si anak tiri….

3.      mudah-mudahan dgn terpaparnya kisah ni, dapat sama2
ingatkan diri, “jangan terlalu cepat buruk sangka pada
seseorang”…diam seseorang tu tak bermakna dia benci…
macam salwa gak la… salwa dah memang pendiam, balik
keje/kuliah terus ngadap computer dalam bilik….
sembang mende penting2 je… tapi mak tiri tu salah
anggap perlakuan salwa tu hingga beberapa kali cuba
nak sakitkan hati salwa… mungkin nak balas dendam
kot…tapi dendam apanya tah…. Kot nak sensitive pun
biarlah bertempat…. Umur dah meningkat, kenalah
berfikiran matang sikit….

4.      sambil lepas tension, salwa saje nak dengar/baca
nasihat/teguran netters… maklumla, salwa dah lama tak
kena tocher… dulu ada apape problem, habaq kat mak,
peh tu mak nasihat ke, marah ke… la ni dah tak dak
sapa tempat ngadu… so sekali sekala nak gak merasa
kena marah / tocher.. baru kita dapat fikir panjang
sikit tentang baik buruk tindakan kita dan jadikan
teladan…..

5.      hanya kat sini tempat yg sesuai utk cerita masalah
tanpa mencemarkan maruah sesapa… sebab ID terpelihara…
kalo cerita kat kaunselor, nak tak nak, bila face to
face, dia dah kenal kita…. Kengkawan /bf pun gitu
juga… tak nak la bagi gambaran buruk tentang family
pada yg dah kenal salwa ni… kang depa pandang serong
pulak….lagipun salwa tak suka nangis depan orang….
Kalo dah meluah tu, airmata pun selalu je nak
“terluah” sama…. He…

tu je komen panjang salwa… satu perenggan je yg
saudara kita tu hantar, tapi berperenggan2 salwa
balas…. He… sekadar pendapat/berbincang… salwa alu2
kan sebarang teguran… salwa suka gak dengar orang
marah salwa sekali sekala tapi biarlah bertempat… :)

p/s: salwa mintak maaf sesangat pada 2 netters yg bagi
email personal kat salwa… salwa tak dapat nak balas
sebab terlalu cuai hingga terdelete email2 tu… tapi
salwa dah baca email2 tu….

biasa la rutin salwa, bukak windows bebanyak utk
email2 yg salwa berkenan , pas tu,
select all-->delete-->empty trash-->disconnect
internet… tu le, dah banyak beno langgan egroups, so
nak elak inbox penuh, salwa buat camtu sampai terlupa
nak save email2 tu… maaf ye… salwa teramatlah sudi
berkenalan dan harap dapat email balik kat salwa…
insya Allah kali ni salwa akan lebih berhati2… :)

ok ye… wassalam….