Käre Klaus!

Hoppas du har det hyggligt!

Jag har blivit mer och mer förtjust i mitt Hoyer-horn; det känns nu som ett
riktigt fynd, även om de ljud jag frambringar inte är så njutbara ännu.
Ventilerna är täta och snabba, och såvitt jag kan bedöma är intonationen fullt
acceptabel. Häromdagen lämnade jag in det hos min reparatör för att snygga upp
klockstycket och den grövsta böjen, som hade misshandlats en hel del av en
eller flera skolungdomar. Han, Alexander Grand-Clément, som för övrigt är
hornist, lugnade min oro för röda fläckar i plåten, och ansåg att detta var
typiskt för Markneukirchen. Han menade också att plåten i Hoyer-hornen är så
tjock att de aldrig "tar slut".

Efter 25 år med tuba hade jag glömt bekymren med kondens i instrumentet, som
jag ju upplevde starkt när jag spelade ess-kornett. Nu krävs det täta tömningar
igen, och jag har börjat fundera på att låta sätta en vattenklaff i den nedre
kröken före stämbygeln. Är det riskabelt tror du?

Denis Wick-munstycket är förhoppningsvis på väg från Paxman.

Dina synpunkter på skillnaden mellan fora för tuba- respektive hornspelare
måste jag tyvärr delvis instämma i. Särskilt Memphis-listan tycker jag håller
mycket hög klass. Det finns dock även hos Chisham en del personer vars
synpunkter och kunskaper jag inte gärna avstår från.

mvh
Sven