Rakan2,

Cabarkan diri – elakkan merokok!
------------------------------------

Tidak lama dahulu, saya di sebuah kedai mamak dan
memerhatikan seorang wanita yang cantik datang
bersama seorang budak untuk memakan. Sebaik sahaja
wanita tersebut habis makan, dia terus menyalakan
rokok di hadapan anak muda tersebut.

Apakah mesej yang kita sedang sampaikan kepada
kanak-kanak hari ini?

Semasa kita menghadapi cabaran ini, kami mesti cuba
mengharamkan merokok pada semua filem – kecuali
untuk menunjukkan bahaya merokok!

Televisyen dan filem sering menonjolkan bintang
kesukaan kami menyalakan rokok dengan senang dan
selamba sahaja. Kini di negara atas angin, merokok
semakin menurun tetapi di Malaysia, giat semakin
melihat golongan remaja merokok di khalayak orang
ramai dengan selamba sahaja.

Pada suatu masa dahulu, merokok ‘disorokkan’ oleh
golongan remaja yang degil ingin membantah kehendak
ibu bapa mereka serta melanggar peraturan sekolah.
Apabila mereka ditangkap, pasti mereka akan dihukum.

Tambahan pula golongan wanita muda dalam baju
berfesyen mereka yang merokok semakin menambah!

Di sini saya hendak syorkan, jika ingin menghentikan
tabiat merokok sama ada anda sendiri, ahli keluarga
atau rakan2, boleh cuma produk ini:

Sekian, terima kasih.

Mahadzir Jaafar
http://www.clickaudit.com/goto/?38684