Jo que havia intentat ser el màxim de breu possible per no ser pesat!!
No em sentia còmode deixant la conversa en aquest punt (tot i que ho havia
anunciat així) ja que tu has fet l'esforç de donar-me tota aquesta
explicació i no contestar-te seria com deixar-te amb la paraula a la boca.

La meva visió de tot això crec que l'heu entès tots perfectament però
voldria concretar-la més encara, perquè no hi hagi confusions.

En primer lloc, estic en total desacord amb els laboratoris farmacèutics que
es neguen a fabricar medicaments genèrics per al Tercer Món tan essencials
per a la salut com els que serveixen per a medicar la Sida. Em sembla
totalment reprovable i em sembla que els governs haurien de legislar amb més
contundència sobre aquests aspectes. Malgrat això, si jo tingués la Sida i
pugués pagar-me la medicació, ho faria. Potser seria bo que fos un màrtir de
la causa contra les empreses farmacèutiques, però segurament no em vindria
de gust (amb tot l'immoral que això pugui significar.

Tinc un company que és un dissenyador web (un molt bon professional) i
parlant sobre programari lliure em va dir: "a mi el Dreamweaver i el
Photoshop que no me'ls toquin..." Quan deia això no ho deia en cap sentit
ideològic o ètic, ho feia des del pragmatisme d'un creatiu que fa servir la
millor eina que té al seu abast i que per a ell l'important no és l'eina
sinó l'obra. Qualsevol defensor del programari lliure tindria l'impuls de
comentar-li que hi ha programes com NVU i com el GIMP (per exemple) que són
unes alternatives igualment vàlides. Però ho acabaria fent en un altíssim
percentatge de casos la persona que no és un professional del disseny ni un
creatiu. Només així podria estar comparant aquests programes.

Hi ha programari lliure molt bo, fins i tot alguns programes són millors que
els seus equivalents privatius i en aquests casos queda totalment justificat
el canvi. En d'altres, l'eina és d'inferior categoria i si no necessites res
de millor pots conformar-te, però si ets un professional que necessites el
màxim de les teves eines, busques el millor.

Mireu, si parlem amb les persones que han apostat pel programari lliure i
han migrat els sistemes d'institucions i d'empreses de qualsevol tipus de
privatiu a lliure, en la majoria de casos confessen que han estat incapaços
de fer-ho al 100% simplement perquè generalment no tenien equivalents que
fessin les mateixes funcions que es requerien o perquè el maquinari no
disposava dels drivers adequats. Això s'ha de dir i s'ha de saber. Si no has
de pagar de la teva butxaca els canvis que proposis, pots dir, simplement,
"si una impressora no funciona, la substitueixes per una que si que ho
faci", però quan t'has de rascar la butxaca acostuma a ser una altra la
resposta...

Finalment, afegir que a més d'això, poden haver-hi molts de motius per fer
servir sempre, de vegades o mai el programari privatiu. Ho dic perquè
m'agradaria dir-li al Joan Vilarnau que aquests correus els estic escrivint
des de l'outlook potser perquè no coneixo les moltes i bones alternatives
que té, potser només el faig servir en ocasions o potser (el més provable)
perquè em passa pel collons.

Manel