On Thu, 23 Sep 2004 23:01:31 +0200, Jordi Querol Rielo wrote:
> Estic bastant d'acord amb el Jordi. De fet, soc un babau, pero amb un
> parell de diferencies: no he instalat MAI Linux (heretge! et consideres
> informatic de veritat i fas servir Windows?! Si, nois, faig servir
> Windows perque la meva germana necessita les coses sencilles, ja se que
> ara el Linux tambe es "facil", pero ella ja no te temps d'apendre) tot i
> que he estat
> temptat de guardar-me un parell de GB per posar-me'l, sempre estic a
> temps. No defenso Windows, simplemente soc un babau que el fa servir.

Home, el que expliques és força sucós i representatiu de l'estat de les coses.

Dius que vas començar amb el MSX, i a tots ens marquen els inicis.
La generació actual és la "generació Windows 95", però els que van
començar abans ho poden entendre millor.

Quan vas començar amb el MSX, allò et mostrava una interfície on
l'abstracció del Windows, per fer-ho més fàcil, brillava per la seva
absència.  Possiblement vas aprendre algun llenguatge de programació,
en aquell cas el BASIC --no és cap meravella, però sí un punt.  Més
endavant hem vist com el llenguatge s'amagava.  No és casualitat: el
llenguatge era la materia primera per tots aquest programari que seria
objecte de secrets industrials i de qualificatius de delinqüent
(pirata) i plets a qui gosés interessar-s'hi
(http://weblog.bitassa.net/arxiu/2004/09/21/31/ altre pic).

La llibertat proposa dos móns: mantenir les abstraccions tipus Windows
95 sense oblidar el codi, perquè tothom hi té dret i forma part de la
seva llibertat, per si vol modificar-lo, copiar-lo o usar-lo on i com
vulgui.

La majoria no el voldrà modificar, però és essencial que l'accés no
sigui un delicte per mantenir la llibertat.

Al mateix temps a qui sí li agrada (tu dius que t'agrada) pot
aprofundir si vol sense esdevenir un delinqüent.

La informàtica és mala d'explicar, per massa nova.  Però hi ha altres
rams que sí podem entendre, com el de l'alimentació:

Imagina un món que decideix que això de fer salses és massa complicat:
molts ingredients, sofregits, reduïr... tot per tenir uns pocs cc
d'una cosa espesa d'un color i un sabor.  Poc  a poc es van acceptant
les salses de sobre: la pols es posa a un got que va al microones i
au.  Que passen els anys i s'accepta com la forma d'alimentar-se.  Les
grans corporacions ho aprofiten per patentar els ingredients i el
procés.  A un món així, semblaria que un afeccionat a la cuina no ha
de saber fer res més que obrir embolcalls i usar el microones.
Imagina que a un món així usar la fregidora és la cosa més complicada.
 Que els "hàckers" són "gent rara", contestatària, que es pasa moltes
hores per aconseguir salses fetes a mà amb ingredients que ja no es
troben a les "sufícies" i fan coses tant rares com anar a ca'ls
pagessos, també contestataris, que es neguen a ser proveïdors de les
corporacions patentadores, a comprar verdures crues i no deshidratades
ni congelades, tallades a bocins perfectes.  Usen coses tant
primitives com ara ganivets i foc.  S'entretenen hores tallant ben
petit la ceba i pelant alls per convertir-los en làmines ben fines.
Que ho fan per no perdre l'essència de la cuina, però també per
plantar cara als que ho venen envasat, congelat i deshidratat o en
pols inidentificable i que han aconseguit que sigui acceptat
socialment que és un delicte analitzar-ho.  La diversitat fa que no
siguin vulnerables a les epidèmies del fast-food, on tothom menja el
mateix i quan una partida surt dolenta, un any, tothom cau (com passa
amb l'Outlook i l'Explorer).   Es reuneixen en grups, titllats de
sectaris i gent rara pels amants del fast-food, on comparteixen
receptes i expliquen com usar millor els ingredients i les eines.

Per tot això el programari lliure és una forma de plantar cara al
procés de "fast-food" pel que està passant la informàtica.  El que és
de veritat afeccionat s'ho passa molt bé.  A més, tenint present
l'estat de "fast-food" també han creat una cara fàcil de la seva
cuina.  Qui vol la pot usar com un menjar ràpid.  Però estan tranquils
perquè devall es manté la recepta ben oberta i lliure com sempre,
sense privacions, perquè qui vulgui la pugui practicar sense
delinquir.

Així es pot usar de les dues formes.  Uns poden ser usuaris ràpids de
la cosa, amb la tranquil·litat de que és prou sà.  Els altres poden
aprofundir, perquè tenen el codi de tot, sense restriccions (MS també
dona el codi a governs i grans empreses, però amb restriccions)  i fer
plats propis.  Aleshores poden fer de "babau" (mala traduccio de
"pringao") preparant àpats memorables pels amics.  Però per plaer i
sabent què hi ha entre mans, que no els hi donen res amb massa
conservants, colorants i fòrmules dubtoses.  Si s'hi posen, poden ser
bons xefs, finsi tot per soprendre, en un mon de fast-food, muntant
restaurants propis de cuina "cassolana".

D'entrada, la diversitat pot semblar complicada: saber com escollir
matèries primeres, tallar i cuinar al punt.  Però és el que tenim per
la cuina... i tots els rams excepte la informàtica, i el món no
s'acaba.

Per això el consell és usar programari lliure d'entrada com si fos
fast-food, un poc més complicat, perquè sempre surt la diversitat que
dóna garanties de qualitat.  Si el tema t'agrada, apren "a cuinar",
cosa que no és més complicat que aprendre un idioma, com es feia amb
el BASIC del MSX i és tant gratificant com ho és ser bilingüe en
relació als estrets-de-mira
monolingues-de-llengua-fàcil-i-útil-perquè-té-molts-milions-de-parlants
(aquesta metàfora només es pot usar a alguns llocs de la terra... i
perquè el tictac de la diversitat és el mateix per llengua que per
altres coses, com informàtica :)  Aleshores tens tot el control i pots
fer de babau, però xef-babau :)

--
Benjamí
http://weblog.bitassa.net