To: <llista@internauta.net>
Sent: Sunday, March 27, 2005 8:02 PM
Subject: Re: [Internauta] Llistes de morosos

Hola,

De bon antuvi, demano disculpes per l'extensió del missatge, però
considero que el tema es mereix una explicació detallada del cas
perque pugui ser d'utilitat a la resta de llistaires.

La meva primera experiència amb ASNEF la titularia: Com aperèixer a
una llista de morosos sense cap intenció de ser un morós.

L'any 1995 vaig comprar uns electrodomèstics a Eroski (cuina,
rentadora i nevera) i com els financiaven a 9 mesos sense interessos
vaig acollir-me a aquesta opció.

El primer mes em trucan des de la central de cobraments de la
financera d'Eroski, Finanzia, dient-me que el rebut habia estat
retornat per La Caixa. Truco a la meva oficina i em diuen que no els
ha arribat cap rebut. Torno a parlar amb Finanzia i els hi explico, i
em diuen que el rebut ha estat tornat per la central per manca de
saldo, no pas per l'oficina.

Els hi comunico que el compte de referència té saldo per pagar tot el
deute, i els proporciono el telèfon de la meva oficina i la persona de
contacte perque ho confirmin.

Aquesta situació es repeteix durant tres mesos. Finanzia truca per
dir-me que el rebut ha estat retornat per manca de saldo, la meva
oficina els hi confirma que el meu compte disposa de saldo, però ningú
sap d'on ve el problema.

El cinquè mes rebo una carta d'una assessoria jurídica que em reclama
l'import íntegre del finançament més interessos, i si no ho ingressava
abans d'uns 15 dies em portarien als tribunals.

Aqui vaig explotar. La dona de l'assessoria que hem va atendre era una
veritable professional, ni es va immutar per la bronca. Finalment,
acordo ingressar el deute acumulat fins aquell moment a través del
compte que em van proporcionar, i la resta, la ingressaria cada mes
fins cobrir el deute.

Així ho vaig fer, tenint ben present descomptar el cost de la
transferència de cada ingrès, enviant en cada ocasió el detall de les
quantitats amb el comprobant de la transferència per fax. Als 9 mesos,
el finançament estava totalment liquidat.

Havia passat un mig any, quan un dia rebo una carta per correu
ordinari que em va fer pensar en una enganyifa o estafa. El sobre no
duia membret ni remitent, i la carta era una fotocòpia d'una qualitat
pèsima: el text estava tort, el full ple de taques negres (propi de
fotocopiadores brutes), i sense cap tampó original. A la carta
apareixia com a membret ASNEF-EQUIFAX, i m'informava que Banco
Finanzia em reclamava un deute per uns interessos no abonats, i que a
partir d'aquell moment sortiria a la seva llista de morosos. Jo en
aquell moment desconeixia que Finanzia fos la financera d'Eroski (per
a mi, em trucàven d'Eroski), i a més a més, jo no coneixia cap banc
amb aquest nom.

Uns mesos després vaig llegir un article al diari on parlava d'aquesta
empresa, i de les conseqüències que comportava aparèixer a les seves
llistes. Immediatament em vaig informar de qui cony era el Banco
Finanzia que em reclamaba diners, i un cop vaig saber que provenia de
la financera d'Eroski, els hi vaig exposar el cas i van retirar la
informació sobre el meu deute.

El tema Eroski ja estava net, però quedava saber el per què de les
devolucions dels rebuts. Mesos més tard, em vaig donar d'alta a
Retevisión per aprofitar els seus serveis com a operador telefònic. En
el primer rebut, patapam, trucada de Retevisión que els hi havia estat
retornat. El compte de cobrament era el mateix. Li explico a la noia
que mesos enrera havia tingut el mateix problema, i em demana permís
per parlar amb la meva oficina. Em diu que truqui jo primer per
informar-los del cas, i que posteriorment trucarà ella.

Uns 20 minuts després rebo una trucada des de la meva oficina
demanant-me mil disculpes per les molèsties ocasionades. La culpa era
d'ells. Resulta que les domicialitzacions de rebuts són agrupades en
carpetes, com un fitxer d'oficina o com al nostre ordinador:
Electricitat, Telèfon, Aigua, ..., i VARIS.

A la carpeta de VARIS (el nom li he posat jo) van tots aquells rebuts
que dificilment se'ls hi pot agrupar en una carpeta pròpia:
suscripcions a revistes, el gimnàs, clubs, ...Un parell d'anys abans
de comprar els electrodomèstics, vaig donar ordre a La Caixa de no
pagar els rebuts d'un gimnàs que anava, però resulta que era l'únic
rebut que entrava en aquesta carpeta, i això va suposar TANCAR la
carpeta. Aquesta ordre per part meva va significar que a la carpeta
VARIS no hi pugués entrar cap més rebut, i d'aqui tot el sarau que
vaig tenir amb ASNEF-EQUIFAX.

Salutacions