--- In [EMAIL PROTECTED], "abu fadl" <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> Tidak ada alasan saya nak bermusuh dgn nabi yusof, yang saya tulis
adalah
> adakah perlu kita ikut syariat nabi yusof. Sebagai orang islam
meyakini nabi
> atau rasul sebagai utusan adalah salah satu dari aqidah kita. Yang nak
> dibincangkan adalah adakah syariat mereka wajib kita ikut?.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~reply:

itulah kaum enta ni tolak banyak benda, masoleh mursalah tolak,
maslahat tolak, fiqh awlawiyat tolak..ijtihad tak leh pakai.

syar'un min qablana (syari'at Nabi2 terdahulu) pun hangpa tak tahu
menahu, malah sanggup tongsampahkan syari'at Nabi Yusof...??

syari'at Nabi Yusof membolehkan takbir mimpi...ini boleh pakai.
Ada orang dakwa Imam Ibn Sirin karang kitab tebal takbir mimpi.

syari'at Nabi Yusof membolehkan seseorang meminta jawatan penting.
Yusof minta jawatan menteri Kewangan dari Fir'aun..ini boleh amal.
kalau dgn Fir'aun boleh kenapa tidak dgn UMNO dan BN?

Nabi Yusof menggariskan syari'at human resource dan perjawatan, ini
pun boleh pakai.

Nabi Yusof pekena Bunyamin (Benjamin) supaya benjamin didakwa atas
tuduhan mencuri...ini pun feqh yg boleh pakai...

Belum lagi syari'at Nabi Daud (king David) dan Sulaiman (king Solomon)
yg menjadi Raja, malah Sulaiman menjadi Maharaja Jin, haiwan dan
Ifrit. Kalau syari'at dulu boleh jadi King, monarki, kenapa demokrasi
tak boleh?

fikir jangan tak fikir...

Itulah yang
> diterangkan dalam AlQuran 5:49. Bukankah islam yang dibawa oleh nabi
> Muhammad telah sempurna sesuai dengan naluri manusia? Kalau kita
wajib ikut
> jadi bermakna kita juga boleh kawin saudara sendiri seperti mana
syariat
> nabi Adam.

Nak ikut

Allah-tinggalkan