--- In [EMAIL PROTECTED], Ramli Abdul Rahim
<[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> [EMAIL PROTECTED] wrote:--- In [EMAIL PROTECTED], "RAHMAT"
> wrote:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~REPLY

Kita lihat sanad maklumat di atas:

Dari Ramli abdul rahim malaysia, dari Siti malaysia, dari Rahmat,
Dari Miswadi, aku mendengar dari Doktor Randus hafidz Abdurrahman,
MA (Master dlm Agama atau Master of Arts)

Fatwa Doktor Randus Hafidz bahawa MLM itu haram.

Boleh pakai ke sanad macam ni? Terutama dalam urusan Halal dan Haram.

Ini kerana urusan Halal dan Haram adalah isu yg amat menyentuh
urusan harian umat Islam. Jika rokok sejak zaman alImam asySyafi'iy
hingga sekarang belum ijma' hukumnya, maka apatah lagi isu baru spt
MLM, masih memerlukan kajian dan penelitian para mujtahid.

mengharamkan sesuatu adalah hak Allah dan mereka yg amat ahli
dalamnya saja yg boleh istimbat bukan dari sanad maklumat yg
diragui. Kalau kita perhati sanad di atas, maka terdapat 3 perawi yg
tidak dikenali kecuali ramli. manakala ahli Fatwa Drs hafidz itu
juga tidak dikenali.

aa

http://us.click.yahoo.com/L5YrjA/eSIIAA/yQLSAA/wpWolB/TM