Sent: Tuesday, September 21, 2004 11:39 AM
Subject: [islah-net] Re: hukum jual baju kepada artis... 4

***********************
This e-mail was scanned by TM Net E-Mail Virus Shield.
***********************

--- In [EMAIL PROTECTED], "ir_haikal" <[EMAIL PROTECTED]...> wrote:
> kepada khadaeid, ana sekadar memberi kefahaman, bukan menghantam
> enta. harap enta tidak salah faham. jika ada pihak yang memfitnah
> enta, bersabarlah! Allah itu maha adil.
>
> hukum jual baju?
> 1. hukum jual beli adalah halal, rujuk albaqarah 275.
> 2. pakaian adalah benda. kaedah syara, hukum bagi benda adalah harus
> selagi tidak ada dalil yang mengharamkannya.
>
> tetapi bagaimana jika,pakaian tersebut dibeli untuk digunakan untuk
> berlakon, dipertontonkan untuk menghadiri Anugerah Era dsbnya yang
> mana ia jelas membuka aurat?

~~~~~~~~~~~reply

'Mmmm salah satu akhlak Bani Israel ialah bila hukum itu mengenai kaum
mereka, maka mereka berlembut sekali...

utk pengetahuan mufti Ir haykal, syarikat butik tu juga supply
peralatan persolekan dan inai utk pengantin artis di hari persandingan
mereka...

kalau dgn MLM bukan main lagi keras hukumnya, tak ada keluar ayat
2:275 dan kaedah syara' tu...kalau utk kawan semua kaedah keluar.
Kalau sebut demokrasi dan pilihanraya tak keluar pula kaedah ini.

DSAI bercakap demokrasi di german tak ada pulak keluar fatwanya.

aa

Yahoo! Groups Sponsor
click here